1 1 - Grond bindt Tijdens alle schoolstages, tijdens alle bezoeken aan proefvelden, tijdens alle excursies, was de Wieringermeergrond mijn ijkpunt. Alle wijsheid uit de bodemkundeboeken of de grondbe werkingswetenschap legde je naast je eigen grondervaring. Kavel K96, toen ons land, kende z'n eigen geheimen. Ieder teeltjaargang bracht je dichter bij de complexe eigenschappen van dat stukje wereld. (Zie verder in deze Kroniek het artikel van David Schipper over de bodemvruchtbaarheid) De grond is de bodem van je boeren bestaan. Die moet je leren kennen en waarderen. Tijdens een boerenleven van kind tot opgevolgd worden, liggen pakweg veertig jaar. 40 keer ploegen, 40 keer al je grond over de ploegristers zien glijden, een beeld waar je niet op uitgekeken raakt. De meeuwen zijn het krijsend geheel met je eens. De volgende stap in het voorjaar is de ploegsneden omtoveren tot een ideaal zaaibed. Als je daaraan begint sta je voor een van de moeilijkste beslis sing en van het hele jaar, vind ik. Is het land er klaar voor, is het plantgoed zover, is het weer goed, is de machine goed afgesteld, enz, enz. Vergilius zal vast ook op z'n knieën gezeten hebben om zijn grond goed te kunnen voelen. Planten en zaaien Welk gewas, hoeveel zaad, hoe diep, wanneer enz.? Allemaal vragen die de eerste zaaier in de Wieringermeer stelde en vragen die alle zaaiers van de polder gesteld hebben. Ook nu nog. Het begint met het opstellen van het bouwplan. Dat plan is in al die jaren flink veranderd. Ter vergelijking nu het overzicht uit 1987. Een lijst uit 2016 kan ik u niet laten zien. De Wieringermeerstatis- tiek wordt al bijna 20 jaar niet meer aangevuld. Het blijft niet bij de gewaskeuze. Elk gewas kent vele variëteiten of ras sen Over rassen is eindeloos veel te schrijven. Het aanbod is gigantisch, de kleuren bij de tulpen, de schilbaar- heid van aardappelen, de smaak van de tomaten, de houdbaarheid van de krop sla en natuurlijk welk ras past het beste op mijn grond en bij mijn af nemer. Zaai- en plantdichtheid speelt Landbouw in de Wieringermeer, een terugblik Aantal uren per week Klasse 1 Klasse II Klasse II Winter Zomtr Winter Wintrr Sfm. urn. sern. i*nj. Godsdienstleer 2 1 1 r Maatschappijleer 1 1 Wiskunde 4 4 3 2 Natuurk. en meteorologie 4 3 2+1 pr 2 2 1 pr Scheikunde en technologie 4 3 2+1 pr 2 1 pr Plantkunde 3 2 1 pr 1 1 l Dierkunde 3 2 1 1 Aard- en delist of kunde 1 1 Nederlands 2 2 1 I 1 Duits 2 2 1 l 1 Engels 2 2 1 1 1 Frans 2 2 1 i I Geschiedenis 2 1 Aardrijkskunde 2 1 Staatsinrichting, staathuis houdkunde en rechtskennis I 1 2 Kennis van de grond en grond verbetering 2 2 2 3 Grondbewerking en land bouw werktuigkunde 2 3 3 Motorkennis 1 Bemestingsleer 2 1 3 Plantenteelt 2 2 2 3 2 Veeteelt 2 3 4 3 Veevoeding 2 2 1 Zuivelbereiding 1 1 1 Landhuishoudkunde 1 1 2 Landbouwboekhouden 1 2 1 Technisch tekenen 1 2 1 1 1 Landmeten en Waterpassen 2 2 Fruitteelt 1 1" 1 Lichamelijke oefening 2 2 2 2 37 38 38 38 37 Ruim 2000 jaar geleden; een raad voor de pioniers "Maar eer ons kouter grond, nog onbekend, gast scheuren, moet wèl van wind en iveer de wisseling geteerd en van grondgeste!dheid en bewerking de traditie: een speciale streek graag heeft en wat er niét gaat. Hier is het goed voor graan, daar doet de druif het prachtig Elders wordt fruit geteeld en groent vanzelf het grasland." (fragment uit Vergi li us' Georgica. 29 v.C., vertaling Ida Gerhardt) 24ste jaargang 2016/3, nummer 75

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2016 | | pagina 10