1 1
-
Grond bindt
Tijdens alle schoolstages, tijdens alle
bezoeken aan proefvelden, tijdens alle
excursies, was de Wieringermeergrond
mijn ijkpunt. Alle wijsheid uit de
bodemkundeboeken of de grondbe
werkingswetenschap legde je naast je
eigen grondervaring. Kavel K96, toen
ons land, kende z'n eigen geheimen.
Ieder teeltjaargang bracht je dichter
bij de complexe eigenschappen van
dat stukje wereld. (Zie verder in deze
Kroniek het artikel van David Schipper
over de bodemvruchtbaarheid)
De grond is de bodem van je boeren
bestaan. Die moet je leren kennen en
waarderen.
Tijdens een boerenleven van kind tot
opgevolgd worden, liggen pakweg
veertig jaar. 40 keer ploegen, 40 keer
al je grond over de ploegristers zien
glijden, een beeld waar je niet op
uitgekeken raakt. De meeuwen zijn
het krijsend geheel met je eens. De
volgende stap in het voorjaar is de
ploegsneden omtoveren tot een ideaal
zaaibed. Als je daaraan begint sta je
voor een van de moeilijkste beslis
sing en van het hele jaar, vind ik. Is
het land er klaar voor, is het plantgoed
zover, is het weer goed, is de machine
goed afgesteld, enz, enz. Vergilius zal
vast ook op z'n knieën gezeten hebben
om zijn grond goed te kunnen voelen.
Planten en zaaien
Welk gewas, hoeveel zaad, hoe diep,
wanneer enz.? Allemaal vragen die
de eerste zaaier in de Wieringermeer
stelde en vragen die alle zaaiers van de
polder gesteld hebben. Ook nu nog.
Het begint met het opstellen van het
bouwplan. Dat plan is in al die jaren
flink veranderd.
Ter vergelijking nu het overzicht uit
1987. Een lijst uit 2016 kan ik u niet
laten zien. De Wieringermeerstatis-
tiek wordt al bijna 20 jaar niet meer
aangevuld.
Het blijft niet bij de gewaskeuze. Elk
gewas kent vele variëteiten of ras
sen Over rassen is eindeloos veel te
schrijven. Het aanbod is gigantisch,
de kleuren bij de tulpen, de schilbaar-
heid van aardappelen, de smaak van
de tomaten, de houdbaarheid van de
krop sla en natuurlijk welk ras past
het beste op mijn grond en bij mijn af
nemer. Zaai- en plantdichtheid speelt
Landbouw in de Wieringermeer, een terugblik
Aantal uren per week
Klasse 1
Klasse II
Klasse II
Winter
Zomtr
Winter
Wintrr
Sfm.
urn.
sern.
i*nj.
Godsdienstleer
2
1
1
r
Maatschappijleer
1
1
Wiskunde
4
4
3
2
Natuurk. en meteorologie
4
3
2+1 pr
2
2 1 pr
Scheikunde en technologie
4
3
2+1 pr
2
1 pr
Plantkunde
3
2 1 pr
1
1
l
Dierkunde
3
2
1
1
Aard- en delist of kunde
1
1
Nederlands
2
2
1
I
1
Duits
2
2
1
l
1
Engels
2
2
1
1
1
Frans
2
2
1
i
I
Geschiedenis
2
1
Aardrijkskunde
2
1
Staatsinrichting, staathuis
houdkunde en rechtskennis
I
1
2
Kennis van de grond en grond
verbetering
2
2
2
3
Grondbewerking en land
bouw werktuigkunde
2
3
3
Motorkennis
1
Bemestingsleer
2
1
3
Plantenteelt
2
2
2
3
2
Veeteelt
2
3
4
3
Veevoeding
2
2
1
Zuivelbereiding
1
1
1
Landhuishoudkunde
1
1
2
Landbouwboekhouden
1
2
1
Technisch tekenen
1
2
1
1
1
Landmeten en Waterpassen
2
2
Fruitteelt
1
1" 1
Lichamelijke oefening
2
2
2
2
37
38
38
38
37
Ruim 2000 jaar geleden; een raad voor de pioniers
"Maar eer ons kouter grond, nog onbekend, gast scheuren,
moet wèl van wind en iveer de wisseling geteerd en
van grondgeste!dheid en bewerking de traditie:
een speciale streek graag heeft en wat er niét gaat.
Hier is het goed voor graan, daar doet de druif het prachtig
Elders wordt fruit geteeld en groent vanzelf het grasland."
(fragment uit Vergi li us' Georgica. 29 v.C., vertaling Ida Gerhardt)
24ste jaargang 2016/3, nummer 75