Twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen.9 Als er ondanks alle tegenwerkingen toch getrouwd wordt, "wordt van de niet-katholieke partner gevraagd te beloven, dat hij de katholieke partner vrij laat om naar zijn eigen geloofsover tuiging te leven en er zich niet tegen verzet, dat de katholie ke partner zorgdraagt voor de katholieke doop en opvoeding van de kinderen." (naar een decreet van 18 maart 1966). Ongehuwd samenwonen stuit tot zeker eind jaren zestig op heftig verzet van de ouders. Tot 1970 heeft elke a.s. bruid of bruidegom tot zijn 30e jaar toestem ming nodig van de ouders. Gretna Green biedt een uitweg. "Ande re Tijden" besteedt rond Valentijnsdag 2015 aandacht aan de geliefden, die vanwege leeftijd geen toestemming krijgen en vluchten naar Schotland om daar te trouwen. Er schuilt onnoemelijk veel leed achter al die verhalen. Ouders en kinderen blijven soms hun hele leven gebrouilleerd. Zelfs tot na overlijden kan het geloof oorzaak zijn van strubbelingen. Op het katholieke deel van het kerkhof in Mid- denmeer worden in de zomer van 1972 twee geliefden begraven. Dankzij dispen satie van de kerkelijke leiding mogen zij rusten in een graf. Zijn veel bezwaren nu tegen "gemengd hu wen" voorgoed uit de wereld? Of herhaalt zich de geschiedenis nu als de geliefde van zoon of dochter uit een andere cultuur komt? Bijna wil ik opstaan in de trein en de vrouw een hart onder de riem steken met het advies haar ouders het boekje te geven van de Profeet van Kahlil Gibran. Hij zegt daarin over de kin deren: "Je kinderen zijn je kinderen nietZij komen door je, maar zijn niet van je, en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe." 'Moge dat hoog in ieders vaandel staan.' Gemengd huwelijk Trouwfoto Giel van Dijk en Ria de peinder. 21-1-1966. Fotograaf: Edward Dalhuijsen 24ste jaargang 2016/1, nummer 73

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2016 | | pagina 44