Twee geloven
op een kussen
daar slaapt de
duivel tussen.9
Als er ondanks alle tegenwerkingen
toch getrouwd wordt, "wordt van de
niet-katholieke partner gevraagd te
beloven, dat hij de katholieke partner
vrij laat om naar zijn eigen geloofsover
tuiging te leven en er zich niet tegen
verzet, dat de katholie
ke partner zorgdraagt
voor de katholieke
doop en opvoeding van
de kinderen." (naar een
decreet van 18 maart
1966). Ongehuwd
samenwonen stuit tot
zeker eind jaren zestig
op heftig verzet van de
ouders. Tot 1970 heeft elke a.s. bruid
of bruidegom tot zijn 30e jaar toestem
ming nodig van de ouders.
Gretna Green biedt een uitweg. "Ande
re Tijden" besteedt rond Valentijnsdag
2015 aandacht aan de geliefden, die
vanwege leeftijd geen toestemming
krijgen en vluchten naar Schotland om
daar te trouwen. Er schuilt onnoemelijk
veel leed achter al die verhalen. Ouders
en kinderen blijven soms hun hele
leven gebrouilleerd.
Zelfs tot na overlijden kan het geloof
oorzaak zijn van strubbelingen. Op het
katholieke deel van het kerkhof in Mid-
denmeer worden in de zomer van 1972
twee geliefden begraven. Dankzij dispen
satie van de kerkelijke leiding mogen zij
rusten in een graf.
Zijn veel bezwaren nu
tegen "gemengd hu
wen" voorgoed uit de
wereld? Of herhaalt zich
de geschiedenis nu als
de geliefde van zoon of
dochter uit een andere
cultuur komt?
Bijna wil ik opstaan in de trein en de
vrouw een hart onder de riem steken
met het advies haar ouders het boekje
te geven van de Profeet van Kahlil
Gibran. Hij zegt daarin over de kin
deren: "Je kinderen zijn je kinderen
nietZij komen door je, maar zijn
niet van je, en hoewel ze bij je zijn,
behoren ze je niet toe."
'Moge dat hoog in ieders vaandel
staan.'
Gemengd huwelijk
Trouwfoto
Giel van Dijk en
Ria de peinder.
21-1-1966.
Fotograaf:
Edward
Dalhuijsen
24ste jaargang 2016/1, nummer 73