Gemengd huwelijk w ft WW mmf Historisch Genootschap Wieringermeer Margie Verbruggen-Schilder "Als mijn moeder 't wist, zou ze flippen", hoor ik een jonge vrouw zeggen. "En mijn vader zou me vermoorden. Ik ga hem absoluut niet mee naar huis nemen." We zitten in de trein en ongewild luister ik mee. Dat brengt mij terug in de tijd. Is er dan nog steeds niets veranderd? In mijn jeugd is het leven duidelijk en afgeba kend. Bijna iedereen in het dorp is katholiek, ik volg onderwijs op katholieke scholen. Ik mag niet naar de kermis in het naburige dorp. Ik kan daar immers een jongen ontmoeten die niet-katholiek is. Tot ver in de jaren zeventig wordt er vanaf kansel en preekstoel gebeden: "Moge onze jonge parochianen opgroeien in de geest van het geloof. En moge de Heer hen behoeden voor een gemengd huwelijk." Ik durf niet te zeggen dat iedereen in de kerk dat beaamt met 'amen'. Ook in de Wieringermeer wordt elke mogelijke gelegenheid waar jongeren leeftijdgenoten met een verschillende religieuze achtergrond elkaar kunnen ontmoeten, uitgebannen. Kerken, scholen, sportverenigingen hebben allen een eigen signatuur. Pastoor Langedijk beijvert zich in de jaren '40 voor katholiek voetbal len en is een van de initiatiefnemers van het KVG. Zelfs tijdens het paardrijden moeten de geloven gescheiden worden. Op dansavonden houdt de portier de niet-katholieke jongeling tegen. De sociale controle is groot. Het keurs lijf krap. Als mijn man op vrijersvoeten gaat en op de kermis in Blokker gezien wordt met een niet-katholiek meisje, komt een bevriende graanhandelaar hem thuis de volgende dag waarschuwen. "Dat meisje is een veel beloven de partij, maar het mag niet." GEMENGD HUWELIJKSBED - v. sJWMUMlta Hfóck? 24ste jaargang 2016/1, nummer 73

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2016 | | pagina 43