Trouwen, wél in de Wieringermeer maar met wie? straatjes en slopjes van ,,de Meer" naar de pastorie, waar ze te hooren krijgen, dat ze op hun trouwdag heelemaal achter in de kerk zullen moeten huwen." "Den eerste Zaterdag, als er de namen van het bruispaar ,,in 't kastje" hangen, gaat de bruidegom bij den kleermaker zijn brui- loftspak passen en ook wordt een bezoek bij dominee afgestoken, die des Zondags de taak heeft het bruidspaar van den kansel af te lezen. In Groningen waar het kerke lijk huwelijk weinig populair is, zegt men dat ,,de geboden zijn opgegeven", terwijl de Oldambsters op den dag van ondertrouw ,,achter de troalies in de bakke" komen. In het Maasvallei-dorpje Buggenum moet ieder bruidspaar ,,huulbeer" geven en wel op den Zondag na de eerste kerkelijke afkondiging, wanneer zij van de preekstoel zijn gerold", van de preekstoel naar bene den zijn geworpen" of zoals de Limburgers dat in hun zangerige taaleigen zeggen, als ,,ze vleegen euver de benk"... Met dergelijke jeugdherinneringen kwamen de pioniers naar onze, de laatste, Zuiderzeepolder. Terug naar 1930, terug naar de eerste bewoners van de polder. Velen kwa men braaf getrouwd aan. Met het hele gezin. Zij hadden zich om met Vondel te spreken al geconformeerd aan zijn fameuze regel uit de Gijsbrecht: "Waar werd oprechter trouw dan tussen man en vrouw ter wereld ooit gevonden." De vrijgezellen hadden nog alle "vrij heid." Lonkend en knipogend togen ze door het dagelijkse leven. De huisregels van vroeger thuis droegen ze bij zich. De meesten leefden ernaar. En hoe het verder verliep, dat weten we allemaal uit eigen ervaring. Getrouwd met je lief en hoe je aan elkaar gekomen bent, is een zaak waar jezelf alles over kunt vertellen. Aan je kinderen misschien Prent uit 'Wieringermeer, voor ons gemaakt'.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2016 | | pagina 23