En op van de beddenplank af bevallen, kon je ook niet vertrouwen.f Trouwen verenigingen in het oosten van het land spelen dit nog wel eens na. In het verleden was er nog een wijze van huwelijksvoltrekking die vandaag de dag volgens mij niet meer voorkomt in dit land. Trouwen met de handschoen. Toen reizen een hele onderneming was kwam het in het za kenleven bij voorbeeld voor dat iemand een familielid of vriend een (neem ik aan) rechter handschoen stuurde die eenmaal aangetrokken de gemachtigde in de plaats stelde van eigenaar. Bruidegoms waren ook wel eens ver weg. Bv. in de koloniën. Voordat de bruid zich bij hem mocht voegen moest er eerst getrouwd worden. Daar was dus een handschoen voor nodig. Gelukkig werden er niet meer eisen gesteld aan de gemachtigde. Eeuwen daarvoor trouwden er heel wat prinsessen met de handschoen. De nep bruidegom was na de huwelijksvol trekking nog niet klaar. Het huwelijk moest symbolisch ook nog "geconsu meerd" worden. Daarvoor werd er van hem verwacht dat hij zich met één ont bloot been zich naast de in vol ornaat geklede bruid in het hemelbed begaf. Terug naar deze eeuw. Voordat het tot trouwen kwam had zich vaak al heel wat afgespeeld. Was men elkaar toevallig tegengekomen en sprong er een vonk over? Hadden vader of moeder je een tip aan de hand gedaan? Per slot van rekening was in hun ogen niet iedereen goed genoeg. Trouwden bunders niet met bunders? En sliep de duivel niet tussen twee geloven op een kussen? In kleine gemeenschappen, bv. geïsoleerde zandgebieden of eilanden kwam je al gauw bij familie, ver of dichtbij, terecht. Daar heeft het nage slacht nogal eens voor moeten boeten via erfelijke gebreken in lichaam en geest. En bestonden er in Groningen geen besloten dansclubs waar ieder lid door een ballotage commissie moest? In de 50-er en 60-er jaren werden deze clubs nog wel eens bezocht door Wie- ringermeerders met Groninger wortels. Dat man en vrouw samen voor het nageslacht zorgden was in het verleden een ijzeren wet, waar streng de hand aan werd gehouden. Wanneer een jongen een meisje zwan ger in de steek liet was het niet best. Hij werd met pek en veren weggejaagd. Al werd de maagdelijkheid van het meisje hoog geprezen in burgerkringen en duidde de witte bruidsjurk daar ook op, zwanger het huwelijk in was in vele plattelandsgebieden niet ongewoon. Je kocht nu eenmaal geen "kat in de zak". En op "van de beddenplank af bevallen, (9 maanden na het huwelijk) kon je ook niet vertrouwen. Kinderen waren een levensverzekering en een garantie dat het bedrijf of bezit behou den bleef. Veel huwelijken werden uit liefde gesloten, maar ook niet allemaal. "Als je maar niet overbleef". Werd er niet gezegd: "De liefde komt vanzelf wel". En dat gebeurde ook. Tegenwoor dig krijg je wel eens de indruk dat het tegengestelde het geval is. Heel veel liefde in het begin, maar helaas niet blijvend. Dat vele van de hierboven genoemde losse opmerkingen ook golden voor onze nog jonge Wieringermeer blijkt uit de volgende verhalen 24ste jaargang 2016/1, nummer 73

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2016 | | pagina 15