Trouwen Historisch Genootschap Wieringermeer Marieke Roos-van Riel Ditmaal staat de Kroniek in het teken van "trouwen in de Wieringermeer". Omdat er in deze Kroniek diverse goed onderbouwde verhalen zijn geschreven hierbij eerst wat losse opmerkingen over het het instituut trouwen. Er wordt momenteel door een speciale com missie hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de fototentoonstelling "Trouwen in de Wieringermeer" die eind mei in de Cultuur- schuur zal plaats vinden. Dit gaat dus over de bruidsparen die in onze polder in de echt werden verbonden. We zien het al voor ons, de hele ruimte vol met in de meeste ge vallen), jonge mannen in keurige donkere pakken, al of niet met hoge hoed, en jonge meisjes, gehuld in wolken kant en tule. Daar hadden ze al jaren van gedroomd!! De dag van hun leven! In veel gevallen voor het eerst onder moeders vleugels vandaan. Een eigen huishouding. Hoewel het in sommige streken van ons land nog niet zo lang geleden is dat moeders pappot ingeruild werd door die van de schoonmoeder. In een bestaan waar het voorzien van voedsel en onderdak moeilijk gecombineerd kon wor den met het grootbrengen van kinderen, was al sinds de oertijd, de meest logische vorm van leven, om gezamenlijk de taken te verdelen. Zij die de kinderen baarde zorgde daar ook voor. Op hun beurt werden zij weer verzorgd en beschermd door de vader. Natuurlijk is dit kort door de bocht: in de praktijk bestond er een ingewikkelder verband met familie, buren etc. Wanneer een jongen en een meisje besloten sa men verder te gaan; gingen trouwen; werd het nodig bevonden deze afspraak ten overstaan van de gemeenschap te bekrachtigen. Daarna zou de gemeenschap er ook op toezien dat de afspraak gehandhaafd blijft. In de lage landen bestonden er verschillende manieren om te trouwen. Allereerst was daar de kerk. Dit instituut was de aangewezen weg om de band te laten bezegelen. Het maakte het huwelijk wettig, zowel voor God als voor de staat. Toen in 1811 de Burgerlijke Stand ingesteld werd moest elk paar apart "voor de wet" trouwen. Voor velen werd dat als een zakelijke aange legenheid gezien hetgeen op enig geschikt moment gebeuren moest. Daarna werd er veel tijd, geld en aandacht besteed aan het "echte" huwelijk. Waarbij het in vele kringen gebruik was dat de familie van de bruid opdraaide voor de kosten van het feest. Dat leverde nogal eens schulden op. Bij families die ver van de dorpen woonden, weinig met de kerk hadden en weinig in de bewoonde wereld kwamen en arm waren was het eenvoudiger; men trouwde "over de puthaak". Al was het onwettig; in hun gemeenschap gold het wel. Folkloristische j- Foto:"Das Brautreliëf", boven een deur van de Kapellen- kirche in Rottweil (Zuid Duitsland). Gebouwd tussen 1330 en 1350. 24ste jaargang 2016/1, nummer 73

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2016 | | pagina 14