Verzuiling in de polder Historisch Genootschap Wieringermeer Rein Kooien Bij de kolonisatie van de Wieringermeer werd niets aan het toeval overgelaten. Al in de jaren twintig van de vorige eeuw bogen de plannen makers zich over het vraagstuk hoe dit nieuwe stuk Nederland te bevolken. Of, zoals de officiële stukken laten lezen: 'De bevolkingssamenstel ling moet een afspiegeling worden van de Neder landse.' Van verzuild Nederland wel te verstaan. Eerlijk verdeeld en voor iedereen gelijke kansen. De polder kwam droog en de mensen kwamen. Uiteraard na selectie, maar ook geselecteerd op religie. Zo ontstond een strak verkaveld land schap met een even strak verzuilde samenleving. Als klein 'immigrantenkind', sta je in die nieuwe wereld die door je ouders wordt ingericht. Dat wordt ook jouw wereld. De mensen die over de vloer komen en de mensen waar je naartoe gaat, zijn die van je eigen groep. Die mensen hebben een naam, die hebben een functie. Ooms, tantes, grootouders, de bakker en het kerkvolk. Zij vor men voor het kind de wereldbevolking. Iedereen lijkt daar gelukkig mee, jij ook. Toch kom je vaak mensen tegen die niet bij jouw kring horen, die niet in je milieu passen. Ze zijn anders, ze zijn niet van jouw kerk. Die anderen zijn er gewoon, en je groet ze wel beleefd, maar ze spelen verder geen rol in je bestaan. Zelfs de buren horen daar bij. Ze zijn er, zoals er ook vogels en bomen zijn. Ze horen bij het buitendecor. Je zit in de klas met geloofsgenoten, je koopt brood bij een geloofsgenoot, je vergadert met geloofsgenoten, je koopt een fiets bij een geloofs genoot, je stemt op een geloofsgenoot, je sport met geloofsgenoten, je zingt met geloofsgenoten, je trouwt met een geloofsgenoot. En als je van die regels afwijkt, ontstaat er een onoverbrugbaar 23ste jaargang 2015/2, nummer 71

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2015 | | pagina 24