Vijftig jaar later
een vliegcarrière bij Ansett Airlines
of Australia in Melbourne. Mede door
verkeerd financieel handelen tijdens de
Olympische Spelen in Sydney en door
'09-11' werd de luchtvaartmaatschappij
in 2002 failliet verklaard.'
'Fred was een lange smalle man, met
een aardige glimlach. Hij herkende
je na jaren nog en was altijd oprecht
geïnteresseerd in je loopbaan. Hij was
niet echt thuis in het pilotenwereldje,
hoewel hij wel senior-captain was met
een lange staat van dienst.
Hij was de vlootmanager op de DC9
en B72, nog vóór de introductie van
het A320 verkeersvliegtuig van de
vliegtuigmaatschappij Ansett.'
'Jaren later was hij hoofdpiloot bij de
luchtvaartmaatschappij. Hij was te
vriendelijk om de politieke hoofdrol te
spelen in het bedrijf en nam per direct
ontslag als hoofdpiloot ten gunste van
de captains van de 727 die problemen
hadden om over te stappen naar de 767
en ontslagen dreigden te worden. Het
bericht over zijn ontslag ging als een
lopend vuurtje rond en hierdoor werd
hij gezien als een ware 'gentleman' met
principes. Zoals men zei: een prachtige
actie.'
'Na zijn training om de A320 te kun
nen vliegen, vloog Fred voor Ansett de
eerste Airbus 320 vanuit Toulouse naar
de thuisbasis in Melbourne. De Boeing
B747-400 was het laatste vliegtuig dat
Fred vloog, tot hij zijn carrière beëin
digde bij Ansett International.'
Een andere oud-collega, Bruce
Saunders, weet te melden dat Fred
Boomsma is overleden op 14 oktober
2009 op 64-jarige leeftijd. Hij leed
aan de ziekte Parkinson en liet een
vrouw, dochter en minstens één
kleinkind achter
Australian
Fred
Boomsma
in de cockpit
met Nancy
Bird-Walton,
oprichtster
van The
Women Pilots
Association.
Jaartal
onbekend.
22ste jaargang 2014/3, nummer 69