Drie maanden lang sneeuw en ijs, overlast en ijspret in de winter van i962-'63 Ruim vijftig jaar geleden, beleefden we de strengste winter van de 20ste eeuw. Velen zullen het zich herinneren. Sneeuwen extreem lage temperaturen veroorzaakten veel overlast, maar er was ook ijspret. Het was de winter van de koudste Elfstedentocht ooit. Ook werd er een autorally georganiseerd die dwars over het IJsselmeer ging, van Enkhuizen naar Stavoren en vandaar via Medemblik weer terug naar Enkhuizen. Eind december viel er in de Wieringermeer, maar ook op veel andere plaatsen, zoveel sneeuw dat veel boerderijen van de buitenwereld werden afgesloten. Overlast De winter 1962-1963 is berucht om een ex treem lange koude periode met veel overlast door ijs en sneeuw. Vanaf 5 december 1962 begon het te vriezen - en het blééf vriezen, drie maanden lang. Al vóór kerst was het IJs selmeer dichtgevroren, het Noordzeekanaal en de Waddenzee lagen dicht en zelfs in de Noordzee lag er ijs. De binnenvaart was elf weken gestremd en veerboten konden niet varen. Rond de jaarwisseling begon het te sneeuwen. Dooreen harde wind ontstonden ersneeuwduinen. Talloze dorpen en boerde rijen raakten ingesneeuwd en het verkeer in Nederland werd totaal ontwricht. Van 18 tot 25 januari vroor het elke nacht meer dan 10 graden. Door het dikker wor dende ijs ontstonden steeds meer proble men. Op de rivieren bevond zich veel drijfijs zodat scheepvaartverkeer bijna niet meer mogelijk was. De Nieuwe Waterweg kon met ijsbrekers moeizaam worden opengehou den. In Rotterdam ontstonden problemen met het drinkwater, Amsterdam kampte met een tekort aan kolen en de Waddeneilanden werden met behulp van vliegtuigjes bevoor raad. Ook februari was met gemiddeld min 3,4 graden zeer koud. Halverwege de maand waren er opnieuw sneeuwjachten. Op 18 januari werd bij 20 graden vorst de koudste Elfstedentocht ooit gereden. Het vroor en stormde, en van de tienduizend toerrijders haalden slechts 69 de eindstreep. Er vielen geen doden, maar wel waren er veel botbreuken, bevroren geslachtsdelen, ogen, neuzen en zelfs afgevroren ledema ten. De legendarische winnaar van de tocht, Reinier Paping, kwam na ruim tien uur aan, hallucinerend en onderkoeld. File bij Medemblik voorde tocht over het IJsselmeer IJspret Behalve de overlast was er ook veel ijspret. Zo kon je met de auto op het IJsselmeer rij den, of een autotocht maken over de bevro ren Gouwzee naar Marken. Op 24 februari werd op het IJsselmeer de 'Drie IJsselmeer- steden autorally' gereden die van Enkhuizen naar Stavoren voerde en van Stavoren via Medemblik weer terug naar Enkhuizen. Zie het verslag verderop in deze Kroniek. Het ijs was 70 centimeter dik, aan de 130 kilome ter lange tocht deden zo'n vijfduizend auto's mee. Er stonden twee tankstations op de route, de ANWB had wegwijzers neergezet en de Wegenwacht was paraat. Die winter konden wandelaars vanaf de pier in Sche- veningen over de ijsschotsen teruglopen naar het strand. Op bevroren plantsoenen en zelfs in de straten kon worden geschaatst Kroniek no. 66, 2ie jaargang, 2013/3 36

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2013 | | pagina 37