Dropping velden
turf dient als camouflage van de werke
lijke lading: stenguns, geweren, bazooka's,
handgranaten. De K.P. (knokploeg) van
Spanbroek rijdt vier man sterk op de fiets als
wacht mee. Ook de volgende maanden blijft
Jan betrokken bij deze gevaarlijke transpor
ten over de weg. Hij dankt er zijn schuilnaam
'Jan de Rijder' aan.
Samenwerken
Han Postel: 'De eerste keer dat Sicco mij
meenam voor dit werk was eind okto
ber 1944.' Er ligt dan een vracht wapens
ingekuild op het land van Breebaart aan de
Waardweg. 'We haalden alles uit de kuil en
laadden het over in een scheepje dat hier
voor in de tocht klaar lag.' De R.V.V. Kolhorn
(Raad van Verzet) houdt de wacht. Onge
veer 200 stuks wapens gaan per schip naar
Amsterdam. Na deze eerste gezamenlijke
klus gaat Mansholt volgende transporten
niet meer mee. 'Sicco liet het werk aan Jan
en mij en de groep over.' Mansholt lever
de wel de dekladingen voor de schuiten.
Gerrit 'Johnny' Blaauboer (Waardweg) en
Catrinus Douma (Slootdorp) zijn op dat mo
ment leidende figuren van de LO voor het
noorden en oosten van de Wieringermeer.
Mansholt, De Graaf, Blaauboer en Douma en
anderen treffen elkaar voor overleg over het
illegale werk in Slootdorp (in de consistorie
van de gereformeerde kerk) of in Spanbroek,
ook een zetel van het West-Friese verzet.
Drijvend wapendepot
Na verloop van tijd zijn
twee motorschepen be
schikbaar. Het depotschip
ligt een tijdje in een stille
tocht aan de Kolhornerweg,
tussen het land van Hendrik
Smid en de weduwe R. Ka-
dijk. Dan weer in een tocht
tussen het land van Herman
Smid en Burgers aan de
Alkmaarseweg. Aan boord
worden de gedropte wa
pens geteld, schoogemaakt
en gesorteerd voor verder
transport Noord-Holland in.
Natte herfst
Vanaf 31 oktober 1944 vaart Han Postel
regelmatig met tuindersvletjes naar de
afwerpterreinen in oostelijk West-Friesland:
Sally, Laloe en Olivier, ook wel de 'watervel
den' genoemd vanwege de transporten over
het water. In wisselende ploegen varen Han
Postel, Kees Oostwouder, Dolf Havelaar en
soms ook Jan Blijdorp met hun wapenvracht
naar de polder. Een natte klus, want bijna
de hele herfst van 1944 komt het hemelwa
ter met bakken naar beneden: de mannen
regenen dagelijks een of meermalen nat.
Han Postel herinnert zich een tocht alleen,
in het motorvletje naar Zwaagdijk en terrein
Olivier. 'Voorbij Wervershoof werd het water
steeds smaller en ondieper, het water zoog
voor je weg en mijn boot zat vast in de mod
der. De vaarkloet moest eraan te pas komen.
De motor vertikte het later in dieper water
opnieuw, de schroef was vastgelopen in de
waterplanten. En toen begon het stevig te
regenen. Daar in die regen in een sloot met
een schuitje met kapotte motor, in een voor
mij onbekende streek, voelde ik mij maar
een klein mannetje en van alles verlaten.' De
terugtocht met drie ton wapens aan boord
verloopt evenmin gladjes, het stormt en
op de open plassen bij Wervershoof krijgt
het bootje de volle laag. Een ervaring rijker
meldt Postel aan de groep dat ze voort
aan beter dit soort tochtjes met z'n tweeën
kunnen doen.
39
Kroniek no. 63, 2oe jaargang, 2012/3
DROPPING VELDEN IN NOORD-HDLLAND-NDORD
Opperdoes
Abbekerk
Aartswoud
Nieuwe Niedorp
0 ^Hoogwoud
Oude Niedorp
Opmeer - Bovenkarspe"
Spanbroek Zwaagdijk-Oost
De Zomerdijk i
P*Obdam «Wognum WINNIPEG*
Zwaagdijk - West ★OLIVER i •venhuizen
Heerhugo--^ LOBSTER Zwaag®
waard ★MARTINI
ALBERT I CINE Hoorn
k SALLY
Spierdijk "A"
Rusten- MEDAN «Wlldenes
burg Ursem
DROPPING VELDEN
Medemblik
Wervershoof
Enkhuizen