Dropping velden turf dient als camouflage van de werke lijke lading: stenguns, geweren, bazooka's, handgranaten. De K.P. (knokploeg) van Spanbroek rijdt vier man sterk op de fiets als wacht mee. Ook de volgende maanden blijft Jan betrokken bij deze gevaarlijke transpor ten over de weg. Hij dankt er zijn schuilnaam 'Jan de Rijder' aan. Samenwerken Han Postel: 'De eerste keer dat Sicco mij meenam voor dit werk was eind okto ber 1944.' Er ligt dan een vracht wapens ingekuild op het land van Breebaart aan de Waardweg. 'We haalden alles uit de kuil en laadden het over in een scheepje dat hier voor in de tocht klaar lag.' De R.V.V. Kolhorn (Raad van Verzet) houdt de wacht. Onge veer 200 stuks wapens gaan per schip naar Amsterdam. Na deze eerste gezamenlijke klus gaat Mansholt volgende transporten niet meer mee. 'Sicco liet het werk aan Jan en mij en de groep over.' Mansholt lever de wel de dekladingen voor de schuiten. Gerrit 'Johnny' Blaauboer (Waardweg) en Catrinus Douma (Slootdorp) zijn op dat mo ment leidende figuren van de LO voor het noorden en oosten van de Wieringermeer. Mansholt, De Graaf, Blaauboer en Douma en anderen treffen elkaar voor overleg over het illegale werk in Slootdorp (in de consistorie van de gereformeerde kerk) of in Spanbroek, ook een zetel van het West-Friese verzet. Drijvend wapendepot Na verloop van tijd zijn twee motorschepen be schikbaar. Het depotschip ligt een tijdje in een stille tocht aan de Kolhornerweg, tussen het land van Hendrik Smid en de weduwe R. Ka- dijk. Dan weer in een tocht tussen het land van Herman Smid en Burgers aan de Alkmaarseweg. Aan boord worden de gedropte wa pens geteld, schoogemaakt en gesorteerd voor verder transport Noord-Holland in. Natte herfst Vanaf 31 oktober 1944 vaart Han Postel regelmatig met tuindersvletjes naar de afwerpterreinen in oostelijk West-Friesland: Sally, Laloe en Olivier, ook wel de 'watervel den' genoemd vanwege de transporten over het water. In wisselende ploegen varen Han Postel, Kees Oostwouder, Dolf Havelaar en soms ook Jan Blijdorp met hun wapenvracht naar de polder. Een natte klus, want bijna de hele herfst van 1944 komt het hemelwa ter met bakken naar beneden: de mannen regenen dagelijks een of meermalen nat. Han Postel herinnert zich een tocht alleen, in het motorvletje naar Zwaagdijk en terrein Olivier. 'Voorbij Wervershoof werd het water steeds smaller en ondieper, het water zoog voor je weg en mijn boot zat vast in de mod der. De vaarkloet moest eraan te pas komen. De motor vertikte het later in dieper water opnieuw, de schroef was vastgelopen in de waterplanten. En toen begon het stevig te regenen. Daar in die regen in een sloot met een schuitje met kapotte motor, in een voor mij onbekende streek, voelde ik mij maar een klein mannetje en van alles verlaten.' De terugtocht met drie ton wapens aan boord verloopt evenmin gladjes, het stormt en op de open plassen bij Wervershoof krijgt het bootje de volle laag. Een ervaring rijker meldt Postel aan de groep dat ze voort aan beter dit soort tochtjes met z'n tweeën kunnen doen. 39 Kroniek no. 63, 2oe jaargang, 2012/3 DROPPING VELDEN IN NOORD-HDLLAND-NDORD Opperdoes Abbekerk Aartswoud Nieuwe Niedorp 0 ^Hoogwoud Oude Niedorp Opmeer - Bovenkarspe" Spanbroek Zwaagdijk-Oost De Zomerdijk i P*Obdam «Wognum WINNIPEG* Zwaagdijk - West ★OLIVER i •venhuizen Heerhugo--^ LOBSTER Zwaag® waard ★MARTINI ALBERT I CINE Hoorn k SALLY Spierdijk "A" Rusten- MEDAN «Wlldenes burg Ursem DROPPING VELDEN Medemblik Wervershoof Enkhuizen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2012 | | pagina 41