het niet mogelijk was dan het werk voort te
zetten, zodat ontijdig de terugtocht moest
worden aanvaard. Wanneer de winter inviel,
kon het doordringend koud én gevaarlijk
glad worden Het is gebeurd dat een van
mijn kameraden, uitgeput door de kou, de
moed begon te verliezen en zich in barre kou
ergens wilde neervlijen. Met geweld moest
hij door de anderen aangespoord worden
dit noodlottig voornemen niet uit te voeren.
Doodmoe kwam men dan thuis, zodat haast
de moed ontbrak laarzen en werkplunje uit
te trekken.
Hoe waren de eerste wegen?
Dat waren schelpenpaden, die bij droog weer
tamelijk goed te berijden waren; wanneer
het geregend had, werden het "prutpaden",
zodat het dikwijls noodzakelijk was, van
tijd; tot tijd de modder van de banden af te
halen, om te voorkomen dat het wiel klem
zou lopen tegen het spatbord. Later kwamen
er "slakkenzandpaden". B.v. waar nu de
Westerterpweg en Nieuwesluizerweg liggen
en bij de "dubbele dam" (ongeveer bij de
plaats waar het "Vierde Dorp" komt). Langs
deze paden fietste men van en naar het
werk, dikwijls in "ganzenformatie", elkander
vasthoudend, om tezamen beter te kunnen
optornen tegen de lang niet zeldzaam
voorkomende stormvlagen. Een enkele
bevoorrechte reed op een oude "ploffer"
Was er nog enige comfort op het werk?
Wij beschikten over open schaftkeetjes, van
het type zoals die nu nog op de "berging"
bij Wieringerwerf staan, 's Zomers kon het
ontzettend warm wezen. De grote kruik
drinken, die meegenomen was, raakte dan
spoedig leeg, en de dorst was dan dikwijls
nog niet gelest. Soms werd iemand dan
naar de "bewoonde wereld" gestuurd, om
opnieuw de kruiken te vullen.
Welke werkzaamheden heeft U nog meer
verricht?
Het egaliseren van de voormalige zeebodem
vroeg ook onze aandacht. Zoals bekend,
waren de kanalen onder water gebaggerd. De
bagger werd gestort in z.g. "onderlossers".
Op de plaats waar deze hun vracht waren
kwijtgeraakt, ontstonden dikwijls heuveltjes,
die over het land verspreid moesten worden.
Schaften in de uitgestrekte polder
21
Kroniek no. 59, 19e jaargang, 2011/2