het vaandel. De oorspronkelijke activiteiten
vormen nog steeds de basis van het bedrijf,
maar daarnaast is Beentjes de laatste jaren
steeds actiever op de industriële markt,
met name voor de farmaceutische industrie
en foodbranche. Samen met een aantal
zusterbedrijven, waaronder BEVO BV, dat
complete kantoor- en projectinrichting
verzorgt en een bouwbedrijf gevestigd in het
Belgische Lanaken, is het bedrijf uitgegroeid
tot een betekenisvolle partner in de bouw.
Veranderingen
Sjaak Beentjes (49) kwam als jochie van zes
met zijn ouders naar de Karei Doormanstraat.
Veertien jaar later ging hij werken in het
bouwbedrijf. Sjaak: „Er was volop werk in de
grond -, weg- en waterbouw. Vergeleken met nu
Tegenwoordig zitten er meestal niet meer
dan twee man op een auto. Hoewel de
huidige directeur de bouw bestempelt als
een voornamelijk traditionele en weinig
innovatieve sector, kwamen er toch
wel veranderingen. Kunststofleidingen
bijvoorbeeld namen de plaats in van
gresbuizen. Betonbuizen kunnen worden
voorzien van een beschermende binnenzijde
om ze te beschermen tegen de nadelige
invloed van agressieve stoffen die erdoorheen
gaan. Persrioolgebouwen kwamen er, met
relatief kleine-diameter-leidingen onder hoge
druk waardoor een hoge doorvoercapaciteit
ontstaat. Veel is ook veranderd op het gebied
van de regelgeving. Beentjes is al ongeveer
15 jaar lang VCA2 gecertificeerd, de zwaarste
certificering op het gebied van veiligheid. Een
was er veel minder materieel. GPS en digitale
middelen waren er nog niet. Graven gebeurde
nog met de schop, want minigraafmachines
en shovels waren erooknognauwelijks.Zaten
er boomwortels in de weg dan gebruikte je
een bijl. Het was normaal dat 's morgens een
man of zes met een bus werd opgehaald en
's avonds weer werd thuisgebracht.
dodelijk ongeval herinnert Sjaak zich uit zijn
schooltijd. Een jongen viel door het dak heen.
Een vreselijk drama. Sinds die tijd zijn er
geen ongelukken meer gebeurd. Door sterke
verbeteringen van arbeidsomstandigheden
kan het bedrijf bogen op een laag
ziekteverzuim.
Kroniek no. 56, 18e jaargang, 2010/2
Reconstructie riool en straatwerk Brugstraat
•ddenmeer 2000
31