randpolders kwamen er 6 wagens: 3 wagens
van Clay en 3 wagens van Geertsema. Ook de
mensen uit Kolhorn die ons geholpen hadden
de schepen te laden kwamen weer opdagen.
Bram ging het ene schip lossen en ik het
andere met ieder wat mannen erbij. Zoveel
mogelijk werd eerst alles op de wal gezet
en dan op de wagens. Toen de zes wagens
grotendeels geladen waren kwamen Jan en
Egbert en Kees met onze eigen twee wagens
en paarden, die op goed geluk naar Kolhorn
waren getogen om ons op te zoeken. Daar
we toch wagens te kort kwamen was dit een
uitkomst. Alle wagens
werden volgeladen
alle met goede vracht.
Jimminks trekker
werd nu gehaald
en voor 6 wagens
die achter elkaar
gekoppeld waren,
gespannen terwijl
voor de 2 andere onze
eigen paarden werden
geplaatst. Jan en
Bram met de overige
helpers gingen met de
trekker mee. Egbert
en Kees gingen met
de paardentractie
op stap. Alles ging
op stap naar
Benningbroek.
Een succesvolle
tocht! Zelf reed ik
nu naar Nieuwe
Sluis om te zien
hoe het met de
ene koe en merrie
met veulen ging.
Ook hier was
alles in de weer
om te redden.
Na het een en
ander geregeld
te hebben met
Dam die een
noodwoning bij
Nieuwe Sluis
bouwde, ging het
weer zuidwaarts
naar Benningbroek, waar ik juist tegelijk met
de trekker arriveerde. De vlucht en de redding
was volbracht: 2/3 tot 3/4 van onze bezittingen
was gered. Van 6 gezinnen was alles wat maar
mogelijk was gered, in totaal 14 wagens en
een trailer vol. We waren geslagen, doch niet
verslagen.
Wijzelf, met al ons hebben en houden,
zijn bij onze uittocht uit de polder, geheel
niet gecontroleerd, daar waren zeker drie
gevaarlijke personen bij. Wij hebben slechts
één Duitser met geweer op de schouder zien
Kroniek no. 56, 78e jaargang, 2010/2
Bram van Duinen roeit naar de ondergelopen "Zonnehof' (foto fam. Haverkamp)
Bert Haverkamp op het dak van zijn huis (foto fam. Haverkamp)
22