nieuwe brug over de Westfriese vaart, die een
directe verbinding vormt tussen de glastuin
bouwbedrijven en het terrein voor agrarische
bedrijvigheid en logistiek. Terecht werd deze
brug "De brug naar de toekomst" genoemd.
(Wij missen het naambordje bij deze brug.
Red.)
Hoewel de toekomst nooit zeker is zal op
termijn de 2e fase van de bouw van kassen
complexen werkelijkheid worden. De huidige
economische crisis en de daaraan gekop
pelde (te) lage prijzen voor de geteelde pro
ducten in de kassen zetten hopelijk slechts
tijdelijk een rem op de verdere ontwikkeling
van Agriport A7. De economische recessie
weerhoudt de initiatiefnemers er echter niet
van om op de ingeslagen weg voort te gaan.
Een stap in die richting is de oprichting van
de Stichting Agriboard Noord-Holland Noord
op woensdag 4 november 2009 te Zwaagdi-
jk-Oost, waarvan gedeputeerde Jaap Bond
de aftrap verzorgde. De doelstelling van deze
stichting is de regio Noord-Holland Noord op
de kaart zetten als het meest aantrekkelijke
agribusinessgebied van Nederland. Door
bundeling van krachten hoopt de stichting
meer subsidie van de Overheid en eventueel
Europa naar deze regio te trekken. "Vernieu
wing trekt vernieuwing aan", sprak de mede
directeur van Agriport A7, Jack Kranenburg,
tijdens de oprichting van de Stichting Agri
board terecht. En wij zeggen: "Wie zo bezig
is met Agriport A7 verdiend zondermeer een
financieel steuntje in de rug".
Dat je soms in plannenmakerij heel ver voo
ruit bezig kan zijn bewijst de opmerking van
Simon en Anton Hiemstra: "We gaan pro
beren om samen met provincie en gemeen
te in 2022 de Floriade naar Agriport A7 te
halen!"
Al met al heel bijzonder dat een idee geboren
aan de keukentafel van de familie Hiemstra
zo'n ingrijpend, boeiend en groots vervolg
kreeg en zeker nog zal krijgen.
Wil Datema
Kroniek no. 54, rye jaargang, 2009/3
"De Brug naar de toekomst", geopend nov. 2008. Over de Westfriese vaart, parallel aan deAj.