Sluizen in de Wieringermeer
Kroniek no. 50, 16e jaargang, 2008/2
Dat Sluis I de naam is die in de tijd van de
ontginning voor Slootdorp werd gebruikt
acht ik wel algemeen bekend. Deze naam
verwijst naar de sluis die in dat dorp ligt.
Toen de Wieringermeer droogviel was
bekend dat er meer dan één waterpeil zou
komen in de polder. Er waren kanalen
gegraven voor de afvoer van het water naar
de gemalen. Deze kanalen werden gevoed
door tochten, sloten, greppels en de
drainage voor de waterafvoer. Dat je van dit
waterafvoersysteem ook gebruik kan
maken voor de scheepvaart zal ook bekend
zijn. Als er meer dan één waterpeil is dan
houdt dit voor de scheepvaart in, dat er een
schutsluis tussen de verschillende
waterniveaus nodig is. Dit geldt natuurlijk
ook voor de verbinding van de kanalen met
de 'buitenwereld'.
Naar die buitenwereld hebben alle sluizen
een naam gekregen, te weten:
- Strontelersluis: Toegangssluis nabij Den
Oever, gelegen bij "de Strontele"
- Strontelerkeersluis: Keersluis aan het
Oostelijk einde Amstelmeerkanaal
- Haukessluis: Toegangssluis bij De
Haukes, toegang tot de haven aldaar.
- Haukeskeersluis: Keersluis aan het
Westelijk eind Amstelmeerkanaal.
- Ulkesluis: Keersluis bij de mond van het
Waardkanaal.
- Westfrieschesluis: Toegang nabij Kolhorn.
Toegangssluis tot W.Friesland.
- Overlekersluis: Schutsluis in de voor
malige zeedijk ten westen van Medem-
blik.
- Westerhavensluis: Toegangssluis in de
Westerhaven te Medemblik.
- Kooisluis: Toegang tot het
Noordhollandskanaal.
Bij De Haukes was een damwand lek.
Bij de Westfrieschesluis was er een nog
groter probleem met water wat de bouwput
in liep vanuit een gat langs een heipaal.
Uiteindelijk is de bouw zeven meter
opgeschoven.
Om in de polder tussen de verschillende
waterpeilen te kunnen varen zouden zes
sluizen worden gebouwd: Sluis I t/m VI
Sluis II: Deze Robbensluis zou komen
tussen peil I en peil III bij de Leemans in de
Robbenvaart. Naam heeft betrekking op
nabij gelegen Robbenplaat.
Sluis III: Deze Middenmeersluis zou komen
tussen de Westfrieschevaart en de
Wieringerwerfvaart.
Sluis VI: Deze zou komen tussen peil III en
peil IV, de Wagenpadsluis.Deze geeft
toegang tot het voormalige gebied van het
Wagenpad.
Deze drie sluizen zijn nooit gebouwd omdat
in het moeilijk begaanbare terrein eerst de
drie andere sluizen zijn gebouwd en toen
het terrein wel goed begaanbaar was nam
het scheepvaartverkeer af ten gunste van
het wegverkeer.
Er ligt nu een dam in de Wieringerwerfvaart
nabij Middenmeer. Er is in 1957 een verzoek
in gediend bij het Ministerie van Waterstaat
om sluis III alsnog te mogen bouwen, maar
dat verzoek werd afgewezen.
Alleen sluis I, IV en V werden gerealiseerd.
Sluis I: sluis in de Slootvaart bij Slootdorp.
Slootsluis.
Sluis IV: sluis in de Medembtikkervaart, de
Medemblikkersluis bij de Medem-
blikkersluisweg.
Sluis V: sluis in de Hoekvaart nabij
Wieringerwerf, Hoekvaartsluis bij de
Medemblikkerweg.
32