Sluizen in de Wieringermeer Kroniek no. 50, 16e jaargang, 2008/2 Dat Sluis I de naam is die in de tijd van de ontginning voor Slootdorp werd gebruikt acht ik wel algemeen bekend. Deze naam verwijst naar de sluis die in dat dorp ligt. Toen de Wieringermeer droogviel was bekend dat er meer dan één waterpeil zou komen in de polder. Er waren kanalen gegraven voor de afvoer van het water naar de gemalen. Deze kanalen werden gevoed door tochten, sloten, greppels en de drainage voor de waterafvoer. Dat je van dit waterafvoersysteem ook gebruik kan maken voor de scheepvaart zal ook bekend zijn. Als er meer dan één waterpeil is dan houdt dit voor de scheepvaart in, dat er een schutsluis tussen de verschillende waterniveaus nodig is. Dit geldt natuurlijk ook voor de verbinding van de kanalen met de 'buitenwereld'. Naar die buitenwereld hebben alle sluizen een naam gekregen, te weten: - Strontelersluis: Toegangssluis nabij Den Oever, gelegen bij "de Strontele" - Strontelerkeersluis: Keersluis aan het Oostelijk einde Amstelmeerkanaal - Haukessluis: Toegangssluis bij De Haukes, toegang tot de haven aldaar. - Haukeskeersluis: Keersluis aan het Westelijk eind Amstelmeerkanaal. - Ulkesluis: Keersluis bij de mond van het Waardkanaal. - Westfrieschesluis: Toegang nabij Kolhorn. Toegangssluis tot W.Friesland. - Overlekersluis: Schutsluis in de voor malige zeedijk ten westen van Medem- blik. - Westerhavensluis: Toegangssluis in de Westerhaven te Medemblik. - Kooisluis: Toegang tot het Noordhollandskanaal. Bij De Haukes was een damwand lek. Bij de Westfrieschesluis was er een nog groter probleem met water wat de bouwput in liep vanuit een gat langs een heipaal. Uiteindelijk is de bouw zeven meter opgeschoven. Om in de polder tussen de verschillende waterpeilen te kunnen varen zouden zes sluizen worden gebouwd: Sluis I t/m VI Sluis II: Deze Robbensluis zou komen tussen peil I en peil III bij de Leemans in de Robbenvaart. Naam heeft betrekking op nabij gelegen Robbenplaat. Sluis III: Deze Middenmeersluis zou komen tussen de Westfrieschevaart en de Wieringerwerfvaart. Sluis VI: Deze zou komen tussen peil III en peil IV, de Wagenpadsluis.Deze geeft toegang tot het voormalige gebied van het Wagenpad. Deze drie sluizen zijn nooit gebouwd omdat in het moeilijk begaanbare terrein eerst de drie andere sluizen zijn gebouwd en toen het terrein wel goed begaanbaar was nam het scheepvaartverkeer af ten gunste van het wegverkeer. Er ligt nu een dam in de Wieringerwerfvaart nabij Middenmeer. Er is in 1957 een verzoek in gediend bij het Ministerie van Waterstaat om sluis III alsnog te mogen bouwen, maar dat verzoek werd afgewezen. Alleen sluis I, IV en V werden gerealiseerd. Sluis I: sluis in de Slootvaart bij Slootdorp. Slootsluis. Sluis IV: sluis in de Medembtikkervaart, de Medemblikkersluis bij de Medem- blikkersluisweg. Sluis V: sluis in de Hoekvaart nabij Wieringerwerf, Hoekvaartsluis bij de Medemblikkerweg. 32

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2008 | | pagina 32