Kroniek no. 48, 75e jaargang, 2007/3
De eerste jaren
Op het bedrijf aan de Kerkstraat stonden 2
hoefstallen. Verspreid in de polder nog
eens drie. Voor zijn werk heeft Hendrik
Struik honderden kilometers op de fiets
afgelegd, in het begin vooral over met
schelpen verharde paden. Vier nieuwe
ijzers kostten in die tijd f 2,80; 50 cent
daarvan was voor de smid. Paarden die
beslagen moesten worden verzamelden
zich op de plaatsen waar een hoefstal
stond. Zo herinneren zonen Gerrit en Adri
Struik zich nog dat het aan de Kerkstraat
soms dringen was, zo vol stond het met
paarden. Bij paardenkeuringen in het
Slootdorpse bosje kregen de paarden bij
de smederij een nummer in de hals
gebrand. Of dat voor of na de keuring was
en met welk doel wisten ze niet precies te
vertellen. Wel konden ze zich herinneren
dat de fiets werd ingeruild voor een
Chevrolet met laadbak.
Ook het onderhoud van de landbouwwa-
gens was een taak van Struik. De vraag rees
of het niet handiger was om de wielen met
ijzeren beslag te vervangen door luchtban
den. Op de brug bij de coöperatie werden 2
wagens opgesteld. Na een duwtje bleek dat
de wagen met luchtbanden het verste
kwam. Of Struik maar even 4 x 400 lucht
banden wilde leveren: een mooie order.
Vanaf 1934 kwamen de eerste boeren in de
polder en ontstond ook de handel (en
reparatie) in landbouwwerktuigen. In de
winkel op het bedrijf kon je gereedschap en
o.a. kachels, fietsen en schaatsen kopen.
De onderwaterzetting was een vervelende
onderbreking, het bedrijf werd tijdelijk
verplaatst naar Wieringerwaard. Op 11
december 1945 was Struik echter al weer
terug aan de Kerkstraat. Dankzij een
uitstekende bouw - er was zelfs geen dak
pan verloren gegaan - stonden huis en
smederij nog stevig op zijn plaats.
Na de oorlog werd Struik dealer van Ferguson-tractoren; inmiddels is het bedrijf
uitgebreid met een grote schuur.
12