Kroniek no. 46, 75e jaargang, 2ooy/i Onderhoud, planning en administratie Het onderhoud van de bedrijfswagens, (toen nog zeven in getal) van Butter b.v. werd in eerste instantie in de avonduren en op de zaterdagen ter hand genomen door Jaap Geel, die monteur was bij de VW- dealer C. Klare te Middenmeer. Door de toename van het aantal vrachtwagen combinaties kwam monteur Geel in 1971 in vast dienst bij Butter. Hij was naast Gerrit's vrouw, Bep, de tweede werknemer die geen chauffeur was. Lang werkte Jaap Geel niet in Middenmeer, want in 1972 verhuisde het onderhoud van het wagenpark naar Dronten, waar de B.V. een loods huurde van de Dienst der Zuiderzeewerken. Het aantal monteurs nam uiteraard in die tijd ook toe. Zes jaar later (in 1978) is er een nieuwe garage gebouwd aan de Handelweg in Dronten. In 1986 is de garage uitgebreid met een kantoor. Sindsdien is het bedrijf volledig overgegaan van Middenmeer naar de meer centraal in het land gelegen Flevopolder. De verplichte APK-keuring van de vrachtwagens wordt in eigen bedrijf door eigen daarvoor gecertificeerde monteurs uitgevoerd. Het inplannen van alle vrachtwagens en de zorg voor retourvrachten heeft steeds veel inspanningen en hoofdbrekens gekost. Daarbij uiteraard rekening moeten houden met de werktijden van de beschikbare chauffeurs. Dit alles betekende heel veel telefoon- en faxverkeer. Aanvankelijk beperkte het aardappel transport zich tot Nederland en later ook Duitsland. Met behulp van eerst de semafoon en later de autotelefoon werden de chauffeurs naar hun laad- en losadres geloodst en op het kantoor werden de ritstaten ingevuld en werd er verder ge werkt met een doorschrijfboekhouding op grote A3-vellen. Ook de loonadministratie werd door eigen kantoormedewerkers verzorgd. Dit gebeurde tot medio 1982, toen de computer z'n intrede deed, alles nog handmatig. Het gebruik van de computer vereiste dat de chauffeurs een eigen administratie en het garage- personeel werkbonnen moesten gaan bijhouden. De gegevens hiervan werden in Middenmeer aan een computerprogramma toevertrouwd. De facturen en overzichten rolden foutloos uit de matrixprinter. Voor de boekhouder in hart en nieren verdween met de komst van de computer het spannende en interessante van zijn of haar werk. Daar stond echter tegenover dat met één druk op de knop maandelijks een overzicht met het bedrijfsresultaat door de computer werd getoond. In 1996 trok Gerrit Butter zich uit het bedrijf terug en gaf de scepter door aan zijn zoon Cees, die sedert 1992 al in het bedrijf werkzaam was. Op dat moment telde het wagenpark 40 vrachtwagens en zo'n 100 opleggers. Deze spectaculaire toename van het aantal vrachtwagencombinaties was ook te danken aan de openstelling van de Europese binnengrenzen in 1993. Hierdoor nam het aantal en de afstanden van de ritten enorm toe. Er werd naast Duitsland nu ook gereden naar Engeland, Frankrijk, Zwitserland en Polen. Al vrij snel bleek voor Butter b.v. het ene Europa te bestaan. De derde generatie aan het roer Zoon Cees, die de opleiding Transport en Logistiek heeft gevolgd aan de Hogere Economische Schoot (H.E.S.) te Rotterdam zette het bedrijf met veel elan voort. Hij was het ook die het bedrijfslogo een aangepast tintje gaf. 20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2007 | | pagina 22