Kroniek no. 46, 15e jaargang, 2007/1
Holland nodig hadden, o.a. kunstmest,
zaai- en pootgoed. Het laden en lossen van
de schuit gebeurde toen nog met de hand.
Butter werd daarbij geholpen door zijn vijf
zwagers. Ondanks de crisisjaren liepen de
zaken zo voorspoedig dat de eerste boot
"De Westfries I" werd vergroot tot een
laadvermogen van 30 ton. Niet veel later
schafte Butter ook een vrachtauto aan om
de producten bij de boeren te laden en te
vervoeren naar zijn schip. Dat betekende
een enorme tijdsbesparing ten opzichte
van het eerdere transport met paard en
wagen.
Huwelijksfoto van Cornelis Butter en Hendrien
Wardenaar, 76 mei 7937.
Eén van de schepen van Butter ligt hier in 1940 in het kanaal bij Middenmeer achter de silo van
Graanhandel Van Waveren. De twee schuren ernaast waren van de Fa. Koolhaas en de meest linkse van de
Fa. Haijtema.
Het bedrijf telde toen één motorschuit (een
platbodem) van 20 ton, waarmee agra
rische producten van West-Friese agrariërs
werden vervoerd naar Alkmaar, Amsterdam
en Rotterdam. De retourvracht bestond uit
alles wat de boeren in de Kop van Noord-
Naar de Wieringermeer
Het "Nieuwe Land" (de Wieringermeer) dat
inmiddels in cultuur was gebracht ver
breedde de horizon van "De Westfries".
Vele vrachten werden vervoerd van en naar
16