Kroniek no. 46, 15e jaargang, 2007/1 Holland nodig hadden, o.a. kunstmest, zaai- en pootgoed. Het laden en lossen van de schuit gebeurde toen nog met de hand. Butter werd daarbij geholpen door zijn vijf zwagers. Ondanks de crisisjaren liepen de zaken zo voorspoedig dat de eerste boot "De Westfries I" werd vergroot tot een laadvermogen van 30 ton. Niet veel later schafte Butter ook een vrachtauto aan om de producten bij de boeren te laden en te vervoeren naar zijn schip. Dat betekende een enorme tijdsbesparing ten opzichte van het eerdere transport met paard en wagen. Huwelijksfoto van Cornelis Butter en Hendrien Wardenaar, 76 mei 7937. Eén van de schepen van Butter ligt hier in 1940 in het kanaal bij Middenmeer achter de silo van Graanhandel Van Waveren. De twee schuren ernaast waren van de Fa. Koolhaas en de meest linkse van de Fa. Haijtema. Het bedrijf telde toen één motorschuit (een platbodem) van 20 ton, waarmee agra rische producten van West-Friese agrariërs werden vervoerd naar Alkmaar, Amsterdam en Rotterdam. De retourvracht bestond uit alles wat de boeren in de Kop van Noord- Naar de Wieringermeer Het "Nieuwe Land" (de Wieringermeer) dat inmiddels in cultuur was gebracht ver breedde de horizon van "De Westfries". Vele vrachten werden vervoerd van en naar 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2007 | | pagina 18