Voorbereiding voor de opvang van de arbeiders
Er was in de "Oostwaard" een mooie grote keuken die nog ingericht moest
worden. Kookketels en ander keukeninventaris moest nog worden
aangevoerd. Dit kreeg gaandeweg z'n beslag. Er moest ook nog uitbreiding
van personeel komen. Ik kreeg mandaat om enkele jongens uit Groningen
te benaderen om naar de "Oostwaard" te komen, wat lukte.
Boven in het gebouw werd een zaal met stapelbedden ingericht en in de
benedenzaal werden een aantal tafels en stoelen geplaatst.
Alles werd in gereedheid gebracht voor de komst van D.U.W.-arbeiders uit
Amsterdam. Intussen werd het personeel nog uitgebreid met een paar
jongens elders uit het land.
Er werden ook enkele randboerderijen tot kampen zonder eigen keuken
ingericht. Het waren de boerderijen Ulkehof, Waardzicht en Haukeshoef. Op
iedere boerderij (kamp) kreeg een assistent-beheerder de leiding.
Vanuit de keuken "Oostwaard" moest de algehele consumptie worden
aangevoerd.
Voor allerlei transport kwamen twee dienstvrachtauto's ter beschikking.
Blauwgeel gevlamde Bedfords met het opschrift "Queens Messengers
Convoy". Op de zijkant stond: "Food Flying Squad". Vermoedelijk gewezen
legerauto's. De benodigde chauffeurs werden aangetrokken.
Voor vervoer van de warme voeding naar de
sub-kampen werden een aantal dubbelwandige
gamellen aangeschaft.
Toen in een later stadium de sub-kampen bezet
waren werd er zeker voor zo'n zes a
zevenhonderd mensen gekookt.
Voor verzorging in en rond het gebouw werden
enkele Amsterdamse arbeiders aangetrokken
(corvee-groepje).
Al vrij snel werd een tweeploegendienst
ingesteld (van 04.00 tot 12.00 uur en van
12.00 tot 20.00 uur). Er was daardoor wat
extra keukenpersoneel nodig.
Dirk Gaasterland voor één van
de dienstauto's nabij de Oostwaard
Bevoorrading
De vaste magazijnvoorraad kwam van een centraal D.U.W.-magazijn uit
Zwolle, met één keer per veertien dagen aanvoer. Een kwestie om goed op
eigen voorraad te letten.
Aanvoer van andere voedingswaar was als volgt:
WEENS MESSENGERS
CONVOY
26