Veel vrachtwagens langs de weg betekende uiteraard ook veel chauffeurs.
Er werd gewerkt met vast en los personeel. Tot de vaste kern van
medewerkers behoorden in de loop der jaren Tacke Postma, Bart van 't
Westende en later zijn zoons Adrie en Huib, Piet de Graaf, Co Leijten en
diens zoon Nanno, Willem Allaart, Willem Dees, Ab Moes, Henk Postema,
Geert Edens, Evert Bron en verschillende nazaten van Klaas en Tjibbe, zoals
Dirk, Klaas, Jan, Martin en Harry van Wieren.
Per 1 januari 2001 komt de derde generatie Van Wieren aan het roer van het
bedrijf te staan in de persoon van Tjibbe's zoon Jan, die sinds 1979 als
chauffeur bij het bedrijf werkzaam is en tussendoor van 1984 tot 1988 bij
Transportbedrijf Wiegersma te Middenmeer heeft gewerkt. Als Jan
gediplomeerd en wel terugkeert in het familiebedrijf wordt hij in 1990
medefirmant.
In de transportwereld is inmiddels veel veranderd. Denk daarbij bijvoorbeeld
aan de opkomst van het containervervoer. En er ontstaan in de
transportsector steeds grotere bedrijven, die de kleinere opslokken. Deze
gaan steeds meer de dienst uitmaken. Het transport door het betrekkelijk
kleine familiebedrijf Van Wieren is onder invloed hiervan sterk veranderd.
Zo'n 30 van het vervoer betreft nog agrarische producten, terwijl zo'n 70
voor de 'grote' collega's wordt gereden. Al sinds 1999 vindt er gedurende
'de stille maanden in de polder' (april t/m/ juni), internationaal transport
plaats, vooral bloemen en planten naar Duitsland. "In de kleine wereld van
het transport kent iedereen elkaar. Wanneer je de contacten en het
vertrouwen hebt, naast een goede administratie en organisatie, dan weten
de 'grote broers' je wel te vinden", zegt Jan van Wieren, die met zijn
rechterhand, zijn vrouw Ineke, het bedrijf nog jaren hoopt te runnen. "Beter
acht vrachtwagencombinaties veelvuldig in bedrijf, zoals vandaag de dag,
dan vijftien wagens, waarvan er zo'n zes renteloos staan te wezen in de
garage", weet Jan.
Het wagenpark van Transportbedrijf Van Wieren opgesteld voor de dubbele garage
anno 1995
20