Weer opnieuw beginnen
Toen de Wieringermeer eind 1945 voor de tweedemaal droogviel bleken het
woonhuis en garage aan de Kanaalweg volledig weggespoeld. Van Wieren,
die koste wat kost terug wilde naar de polder, vond al snel een noodwoning,
die met toestemming van de Commissie Wederopbouw Wieringermeer in
1946 geplaatst werd op een hooggelegen plek bij de Oostwaardhoeve aan
de Nieuwesluizerweg. Van daar uit verzorgde het Transportbedrijf Gebr. Van
Wieren later de afvoer van puin en wrakhout en de aanvoer van
bouwmaterialen in opdracht van dezelfde Cie van Werderopbouw. Dit werd
o.a. gedaan met drie Fords met complete opbouw, die deels gefinancierd
werden met gelden uit het Amerikaanse Marshall-hulpplan, en met GMC-
legertrucs uit de dump.
Op 1 mei 1946 krijgt van Wieren van de gemeente Wieringermeer
vergunning voor het bouwen van een noodwoning aan de Sportweg te
Middenmeer. (De juiste plaats van de noodwoning wordt in nader overleg
met het Gemeentelijk Bouwtoezicht bepaald.) Een jaar later komt een
vergunning af voor het bouwen van een garage nabij het parkeerterrein te
Middenmeer. In 1948 wordt de garage opgeleverd. Vlakbij deze garage
wordt ook een noodwoning geplaatst op de plek, waar nu het koelhuis staat
van eerder de ZWM en nu nog Hiemstra B.V. In hetzelfde jaar komt de
gemeentelijke goedkeuring en vergunning van de Cie. van Wederopbouw
voor de bouw van een woning nabij de garage, annex werkplaats. Vanwege
schaarste aan bouwmaterialen in het naoorlogse Nederland loopt de bouw
van de woning enige vertraging op. Eind 1949 verhuist het gezin van Wieren
van de noodwoning naar het veel royalere nieuwe woonhuis.
(In de loop van de vijftiger jaren vestigen zich meer bedrijven nabij het
parkeerterrein. Dan ook krijgt de weg waaraan deze bedrijven liggen de
naam Nijverheidsweg.)
Klaas van Wieren en zijn vrouw bij één van de eerste naoorlogse GMC- legertrucs.
17