UIT DE DRIEMAANDELIJKSCHE BERICHTEN BETREFFENDE DE ZUIDERZEEWERKEN Het Driemaandelijksch bericht betreffende de Zuiderzeewerken was een officiële uitgave van het Ministerie van Waterstaat. Het bericht bleek in een grote informatiebehoefte te voorzien. Velen wilden weten hoe het met de vorderingen van het machtige Zuiderzeeproject stond. Deze keer enkele mededelingen uit de Driemaandelijkse berichten van 1933 en 1934, we laten de spelling ongewijzigd. Oktober 1933 Door het comité tot oprichting van een gedenkteeken op den Afsluitdijk der Zuiderzee wordt toestemming gevraagd tot het doen aanbrengen van een tweetal bronzen gedenkplaten. Deze kunnen het beste geplaatst worden op de heftorens der spuisluizen; op die te Kornwerderzand aan den oostelijken zijkant; op die te Den Oever aan den westelijken. De platen zijn ruim twee bij één meter groot, waarvan die aan de Noordhollandsche zijde naast de wapens der beide provinciën tot opschrift draagt: (zie kader en foto). Aan de Friesche zijde zijn de verbinding aangevende woorden in omgekeerde volgorde. Januari 1934 Tijdens de Regeering van Koningin Wilhelmina is deze Afsluitdijk hoofdwerk van de gedeel-telijke droogmaking der Zuiderzee, rechtstreeksche verbinding van Noordholland met Friesland, in 5 jaren tot stand gebracht door het vernuft en den arbeid van Nederlandsche ingenieurs, aannemers en werklieden Ter herinnering hieraan is deze plaat door tijdgenooten aangebracht 1927-1932 - Enkele keren kwamen kleine moeilijkheden voor met tewerkgestelden, veelal wegens het zonder vergunning verlaten van het werk om te gaan demonstreeren; de deelnemers werden tijdelijk van de werkverschaffing uitgesloten. Gedurende de verslagperiode verloren drie arbeiders door ongevallen het leven. Een arbeider is na afloop van het werk bij het baden verdronken, terwijl de beide anderen, bij het overzetten over een kanaal, door het omslaan van een vlot het leven lieten. - Min of meer door onoplettendheid van den bestuurder geraakte half Juli de 30.000 kg wegende rupsliertrekker van de Ned. Staal-Industrie te water, waardoor belangrijke schade aan den motor werd toegebracht en voor de rest van het seizoen de machinale drainage moest worden gestaakt. 30

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2006 | | pagina 32