UIT DE DRIEMAANDELIJKSCHi BERICHTEN BETREFFENDE DE ZUIDERZEEWERKEN Het Driemaandelijksch bericht betreffende de Zuiderzeewerken was een officiële uitgave van het Ministerie van waterstaat. De Dienst der Zuiderzeewerken was doordrongen van de noodzaak van een goede voorlichting over de voortgang van het Zuiderzeeproject. Het bericht bleek in een grote informatiebehoefte te voorzien. Velen wilden weten hoe het met de vorderingen van het machtige Zuiderzeeproject stond. De vraag van topambtenaren, leden van Provinciale Staten en wetenschappelijke instituten naar het bericht groeide snel. ZZW negeerde de grote problemen bij de aanleg van de zeedijken op het Balgzand, van vertraging werd nauwelijks gesproken. Ook zijn in de berichten geen uitspraken te vinden met een politiek gevoelige lading. Deze keer enkele mededelingen uit de Driemaandelijkse berichten 1930- 1931. (Wij namen de spelling vanuit die tijd over.) Januari 1930 De volgens bestek no. 46 ZW uit te voeren schutsluis bewesten Medemblik werd geheel voltooid opgeleverd. De door den Spoorwegdienst uit te voeren werken, welke het leiden van den spoorweg door middel van een beweegbare brug over het bovensluishoofd beoogen, zijn nog in uitvoering. April Bij de officiële ïnbedrijfstelling der bemaling van de Wieringermeer op 10 februari 1930 werd door den Minister van Waterstaat aan het gemaal te Medemblik gegeven de naam "Lely". Dit ter herinnering aan de uitnemende verdiensten van Dr. Ir. C. Lely voor de afsluiting en droogmaking der Zuiderzee. Tegelijkertijd werd aan het gemaal te Den Oever gegeven de naam "Leemans", ter herinnering aan den belangrijken arbeid van ir. W.F. Leemans. In de eerste periode van het droogmalen kunnen de pompen der gemalen, in verband met hunne geringe opvoerhoogte, belangrijk grootere hoeveelheden uitslaan, dan hunne normale opbrengst. Teneinde hiervan zooveel mogelijk partij te trekken zijn de pompen van speciale waaiers voorzien, welke tijdens het droogmalen een economisch bedrijf bij het uitslaan van groote waterhoeveelheden mogelijk maken en welke door de definitieve waaiers vervangen zullen worden, wanneer de opvoerhoogte meer de normalen nabijkomt. 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2004 | | pagina 39