De spoorlijn Men heeft nog lang de mogelijkheid open gelaten om een dubbelspori- ge spoorlijn over de Afsluitdijk aan te leggen. In de eerste plannen werd die spoorlijn beschouwd als een van de grote voordelen voor het maken van de Afsluitdijk. Naarmate het karakter van het verkeer veranderde is het belang van een spoorwegverbinding verminderd. De spoorweg heeft toch zijn invloed gehad op het ontwerp van deze dijk. De bochten in het tracE ter weerszijden van het Kornwerderzand heb ben een straal gekregen van 2000 meter, die in een hoofdspoorlijn past. Als geen rekening zou zijn gehouden met de trein, zouden de bochten ongetwijfeld veel scherper zijn geweest en hadden ze later veel hinder aan het verkeer opgeleverd. De Rijbaanverdubbeling In de jaren tussen 1933 en 1968 zijn veel veranderingen in de weg aangebracht. Bij de militaire verdedigingswerken bestond het wegdek uit klinkers, zodat deze in tijden van oorlog gemakkelijk opgebroken konden worden. Ook op andere plaatsen bestond de weg uit klinkers. Deze werden later vervangen door betonplaten. In 1968 is men begonnen met het verdubbelen van de weg. Het nieuwe ontwerp bes tond uit twee banen, eik van 71/2 meter breedte, met vluchtstroken en een fietspad. Voor één van de banen dient de oude weg als funde ring. De andere baan en het fietspad komen grotendeels te liggen op de strook die oorspronkelijk bedoeld was voor de spoorweg. Bij de sluizen volgt één baan het spoorwegtracé, tussen de heftorens door. De breedte van de berm, 34 meter, is voldoende om alles te plaatsen. In 1976 werd de vernieuwde rijbaan opgeleverd. Hiermee werd de weg over de Afsluitdijk een autosnelweg, ook wel bekend als de A7. Dat het een goede beslissing geweest is de rijbaan te verdubbelen blijkt uit de volgende cijfers: Tijdvak: Gemiddeld aantal auto's per etmaal: 1933-1939 700 1946-1951 1100 1952-1957 2600 1958-1963 3750 1964-1969 5500 1994-1997 14000 Het Monument Een grote toeristische attractie is het Monument. Om daar te komen moest eerder de rijbaan worden overgestoken en dat heeft enkele

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2002 | | pagina 29