De spoorlijn
Men heeft nog lang de mogelijkheid open gelaten om een dubbelspori-
ge spoorlijn over de Afsluitdijk aan te leggen. In de eerste plannen
werd die spoorlijn beschouwd als een van de grote voordelen voor het
maken van de Afsluitdijk. Naarmate het karakter van het verkeer
veranderde is het belang van een spoorwegverbinding verminderd. De
spoorweg heeft toch zijn invloed gehad op het ontwerp van deze dijk.
De bochten in het tracE ter weerszijden van het Kornwerderzand heb
ben een straal gekregen van 2000 meter, die in een hoofdspoorlijn
past. Als geen rekening zou zijn gehouden met de trein, zouden de
bochten ongetwijfeld veel scherper zijn geweest en hadden ze later
veel hinder aan het verkeer opgeleverd.
De Rijbaanverdubbeling
In de jaren tussen 1933 en 1968 zijn veel veranderingen in de weg
aangebracht. Bij de militaire verdedigingswerken bestond het wegdek
uit klinkers, zodat deze in tijden van oorlog gemakkelijk opgebroken
konden worden. Ook op andere plaatsen bestond de weg uit klinkers.
Deze werden later vervangen door betonplaten. In 1968 is men
begonnen met het verdubbelen van de weg. Het nieuwe ontwerp bes
tond uit twee banen, eik van 71/2 meter breedte, met vluchtstroken
en een fietspad. Voor één van de banen dient de oude weg als funde
ring. De andere baan en het fietspad komen grotendeels te liggen op
de strook die oorspronkelijk bedoeld was voor de spoorweg. Bij de
sluizen volgt één baan het spoorwegtracé, tussen de heftorens door.
De breedte van de berm, 34 meter, is voldoende om alles te plaatsen.
In 1976 werd de vernieuwde rijbaan opgeleverd. Hiermee werd de
weg over de Afsluitdijk een autosnelweg, ook wel bekend als de A7.
Dat het een goede beslissing geweest is de rijbaan te verdubbelen
blijkt uit de volgende cijfers:
Tijdvak: Gemiddeld aantal auto's per etmaal:
1933-1939 700
1946-1951 1100
1952-1957 2600
1958-1963 3750
1964-1969 5500
1994-1997 14000
Het Monument
Een grote toeristische attractie is het Monument. Om daar te komen
moest eerder de rijbaan worden overgestoken en dat heeft enkele