De rijbaan
Er was ruim 5 jaar gewerkt voor het laatste gat in de Afsluitdijk geslo
ten kon worden. Er was op dat moment wel een vaste verbinding tus
sen Noord Holland en Friesland maar het afwerken van de dijk zou
nog tot januari 1933 duren. Er moest onder andere nog een verkeers
weg aangelegd worden. De kunstwerken in de dijk zoals de spui- en
scheepvaartsluizen en de bruggen waren op dat moment al gereed.
De weg bestond uit ÈÈn rijbaan met daarnaast een fietspad. Al in
oktober 1932 was het hele traject tussen Den Oever en Zurich berijd
baar. Het is toen 'bij gedogen' open gesteld tegen een tarief van een
gulden voor een auto en een rijksdaalder voor een vrachtauto. Er
werd druk gebruik van gemaakt. Toen op 25 september 1933 de weg
officieel werd geopend kon 100.000 gulden als opbrengst van deze
verkapte tolheffing aan het crisisfonds worden overgedragen. De ope
ning van de weg betekende ook het gereedkomen van de Afsluitdijk.
Bij een samenkomst op de plaats van de sluiting op 25 september
1933, is het werk aan de dijk herdacht. De Maatschappij tot
Uitvoering van Zuiderzeewerken droeg bij die gelegenheid het door
haar op die plaats opgerichte Monument over aan het Rijk. Ir. J.H.
Telders sprak bij die gelegenheid de inmiddels zo beroemde woorden:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst".
Hierboven een afbeelding van de beide zijden van een herdenkingspenning
van de Nederlandse Reisvereniging, afd. Den Helder, geslagen b.g.v. de
openstelling van de weg over de Afsluitdijk in 1933. Ons Genootschap ontving
deze penning van de heer W. Kalkman, (zie pag. 5.)
26