De rijbaan Er was ruim 5 jaar gewerkt voor het laatste gat in de Afsluitdijk geslo ten kon worden. Er was op dat moment wel een vaste verbinding tus sen Noord Holland en Friesland maar het afwerken van de dijk zou nog tot januari 1933 duren. Er moest onder andere nog een verkeers weg aangelegd worden. De kunstwerken in de dijk zoals de spui- en scheepvaartsluizen en de bruggen waren op dat moment al gereed. De weg bestond uit ÈÈn rijbaan met daarnaast een fietspad. Al in oktober 1932 was het hele traject tussen Den Oever en Zurich berijd baar. Het is toen 'bij gedogen' open gesteld tegen een tarief van een gulden voor een auto en een rijksdaalder voor een vrachtauto. Er werd druk gebruik van gemaakt. Toen op 25 september 1933 de weg officieel werd geopend kon 100.000 gulden als opbrengst van deze verkapte tolheffing aan het crisisfonds worden overgedragen. De ope ning van de weg betekende ook het gereedkomen van de Afsluitdijk. Bij een samenkomst op de plaats van de sluiting op 25 september 1933, is het werk aan de dijk herdacht. De Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken droeg bij die gelegenheid het door haar op die plaats opgerichte Monument over aan het Rijk. Ir. J.H. Telders sprak bij die gelegenheid de inmiddels zo beroemde woorden: Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst". Hierboven een afbeelding van de beide zijden van een herdenkingspenning van de Nederlandse Reisvereniging, afd. Den Helder, geslagen b.g.v. de openstelling van de weg over de Afsluitdijk in 1933. Ons Genootschap ontving deze penning van de heer W. Kalkman, (zie pag. 5.) 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2002 | | pagina 28