van elk 5 sluizen, 3 bij Den Oever, de Stevinsluizen en 2 op het Kornwerderzand, de Lorentzsluizen. De doorlaatbreedte van elke sluis is 12 meter, de totale sluisgroepen zijn 180 en 120 meter breed. Waterstaatkundig was er een lichte voorkeur van 2 groepen bij Den Oever en 3 op het KWZ, maar Defensie wilde in geval van een invasie uit het oosten de grootste capaciteit zo iang mogelijk in eigen hand houden en daarom is de verhouding andersom genomen. Bij beide sluiscomplexen zijn verdedigingswerken aangelegd. De uitwateringss luizen dienden al in het begin van het sluitingsjaar gereed te zijn om de werkzaamheden in de sluitgaten te ontlasten. Ook de scheepva artsluizen werden belangrijker naarmate de dijk groeide. De draai bruggen over deze sluizen vormen de kruising van het verkeer te water en te land. De doorvaartwijdte is 16 meter. In verband daarmee zijn de bruggen 46 meter lang: De draaipijler (10,8 m) 2 openingen (32 m) en de oplegging van de brug op de landhoofden (1,6 m). EÈn brug was bestemd voor de spoorweg en zou een breedte van 10 meter krijgen (dubbelspoor). De grootte van de vierkante draaipijler (10,8x10,8 m) was daardoor bepaald. De draaipijler voor de autoweg werd even groot gemaakt, om de scheepvaart een rechte doorvaart te verschaffen. Door deze aanleg hoefde er later bij de rijbaanverdubbe ling weinig aan de bruggen veranderd te worden. De draaibruggen hebben een bewogen geschiedenis achter de rug. Oorlogsschade De tweede wereldoorlog maakte een eind aan de eerste, rustige perio de. Om de militaire stelling op het Kornwerderzand in mei 1940 in staat van verdediging te brengen, moesten de draaibruggen ook onbruikba ar gemaakt worden. Na de oorlogsdagen zijn ze in oorspronkelijke staat teruggebracht. In 1945 werd een nog veel grotere schade aan gericht. De brug op het Kornwerderzand werd nu zo grondig vernieid dat repareren onmogelijk was. Het wegverkeer werd voorlopig hers teld doordat de Canadezen een Baileybrug legden over de hoofden van de schutsluizen. De scheepvaart was toen echter beperkt tot een doorvaarthoogte van NAP 5,4 meter onder deze brug. Een nieuwe brug werd gemaakt van onderdelen die waren gemaakt voor een brug bij de Ramspol, tussen het Kampereiland en de Noordoostpolder, en die gedurende de oorlogsjaren op de fabriek waren opgeslagen. In juli 1946 werd de brug weer in gebruik genomen. In 1945 werd ook grote schade aangericht aan de uitwateringssluizen op het Kornwerderzand. Er waren zware vernielingen aangericht door de Duitse weermacht. De Noordelijke torens van de Lorentzsluizen waren opgeblazen, waardoor spuien onmogelijk werd. Direct na de bevrijding zijn de schuiven opgevijzeld, zodat met de zuiderschuiven weer kon worden gespuid. In november 1946 was ook deze schade weer hersteld. 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2002 | | pagina 27