De Afsluitdijk 1932 - 2002: een bewogen geschiedenis Op 28 mei 2002 om 13.02 uur was het precies 70 jaar geleden dat het laatste gat in de Afsluitdijk gesloten werd. Dit gebeurde rond het middaguur omdat er toen sprake was van zogenaamd 'dood tij'. Bij het naar elkaar toegroeien van de dijkvakken bleven steeds smallere stroomgeulen en sluitgaten over. Door die sluitgaten perste het getij van de Waddenzee zich dagelijks met grote snelheden. De stroomsnel heid in de sluitgaten liep op tot vijf of zes meter per seconde, daardo or werden de dijkvakken bijna door het water weggeschuurd. Keileem Bij de Amsteldiepdijk, die tussen 1920 en 1924 aangelegd werd en Wieringen met het vaste land verbond, stuitte men ook al op dit pro bleem. Men kon het uitschuren eerst goed onder de knie houden door de dammen onder de waterlijn te beschermen met rijshout. Dit kon een stroomsnelheid weerstaan tot zo'n drie meter per seconde. Naarmate de dijkvakken elkaar naderden bleek deze methode niet toereikend. Omdat dit eerste dijkvak als een soort proef beschouwd werd voor het maken van de Afsluitdijk, werd besloten een proef te nemen met het maken van een kleidam. De boringen in de zeebodem ten noorden van de dijk toonden aan dat grote hoeveelheden klei van goede kwaliteit gemakkelijk met baggermolens zouden zijn te winnen. Bij die boringen kwam men op de oostwal van het Amsteldiep terecht op een plaats waar volgens de vissers 'mirakel harde klei' zat. Dat bleek geen klei te zijn, maar iets nog veel beters, namelijk keileem. Deze maakt deel uit van de afzettingen die de voorlaatste ijstijd in Nederland heeft achtergelaten. Goede keileem kan, als het in grote brokken wordt verwerkt, geruime tijd aan stromen tot vier meter per seconde worden blootgesteld zonder dat dit door het water wordt afgeslepen. Zonder deze ontdekking had het bouwen van de Afsluitdijk erg veel problemen opgeleverd omdat van te voren geen rekening met zulke grote stroomsnelheden gehouden werd. Ook was dit mate riaal betrekkelijk goedkoop omdat het dicht bij de dijk gewonnen kon worden. De Sluizen Toen Zuiderzeewerken met zijn werk begon was de stap al gezet om de sluizen niet op Wieringen te bouwen, maar in de open zee. Korte tijd later werd het besluit genomen, de sluizen te verdelen over een oostelijk en een westelijk complex. Hiervoor werden eerst de benodig de gedeelten ingepolderd omdat deze kunstwerken zich voor een groot deel onder de waterspiegel bevinden. Er zijn in totaal 5 groepen 24

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2002 | | pagina 26