Scheveningen. Dat betekende transportritten over de landsgren zen. Voornamelijk werd er toen gereden op Duitsland. Jan Slot was vaak de hele week van huis. In 1972 werd de loods aan de Havenkade verkocht aan de ZWM, (Nu vinden we daar "Slacombinatie Wieringermeer" van Hiemstra, Granneman en Moors.) Bijna 20 jaar zijn daarna van uit de Kastanjelaan de transporten verzorgd. Geleidelijk breidde het wagenpark zich uit met grote trailers, die bijna alle grote Europese wegen bereden, In 1989 verhuisde het transportbedrijf Slot naar "De Qostra- hoeve" aan de Flevoweg. Dit betekende woon- en bedrijfsruimte èn kantoor in èèn pand met voldoende parkeergelegenheid voor de vrachtwagencombinaties. Dit laatste zonder overlast voor omwonenden. Een familiebedrijf De zoons van Jan en Rina, Siebe en Jan-Gerrit, zijn respectieve lijk alweer 17 en 12 jaar in dienst van het bedrijf, en beiden zijn gedurende al 10 jaar medefirmant. Siebe heeft gedurende vier jaar het vak eerst mogen leren bij een ander baas, Transportbedrijf Stam te Opperdoes, terwijl Jan-Gerrit na de monteursopleiding in een recordtijd de vakdiploma's behaalde en toen in een nieuwe trailer achter het stuur kroop, nadat hij jaren als bijrijder de kneepjes van het vak had opgesnoven. Vader Jan en de zoons en twee chauffeurs in vaste dienst zijn bijna continue op route. Zij rijden voor zo'n 90 op het buiten land, (Spanje, Italië, Joegoslavië, Rusland en Scandinavië, enz). Drukpersen van HGO te Wieringerwerf worden naar Spanje gebracht, en later komen siertegels of uien deze kant op. Soms Jan Slot in 1954 voor op de vrachtwagen. 38

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2002 | | pagina 40