de 2e drooglegging van de Wieringermeer keerde het bedrijf in
1946 terug in Middenmeer. Met een dumplegertruck en een
vrachtwagen aangeschaft met gelden uit het Marshall-hulpplan
werd de Wieringermeer
weer bediend vanuit een
loods aan de Havenkade te
M'meer. Het transport van
toen stond in het teken van
de wederopbouw van de
polder.
In de jaren '50 kwam W.
v.d. Berg als chauffeur in
dienst bij Slot. Toen zaten
er veelal nog 2 man op de
vrachtwagen, omdat laden
en lossen met de hand
gebeurde. Ontzettend veel
sjouwwerk is er in die jaren
verzet. Dankzij een sterk
gestel heeft grootvader
Slot, voorzover zoon Jan
weet, daar geen fysieke
klachten aan overgehou
den.
Hoe het verder groeide.
De vrachtwagens werd groter en al spoedig werkte zoon Jan mee
in het bedrijf. De oudste zoon, Gerrit, die als monteur had
gewerkt bij garage Klare was inmiddels met enkele collega's naar
Zuid-Afrika geëmigreerd, alwaar hij werkzaam bleef in de auto
branche.
In 1964, na het overlijden van Siebe Slot, nam Jan het bedrijf
aan de Havenkade over. Daarin werd hij vakkundig bijgestaan
door zijn echtgenote Rina, die tot dan toe op kantoor zat bij de
toenmalige grasdrogerij aan de Industrieweg, (later Scheepswerf
Glastra). Zij behaalde de nodige vakdiploma's voor het beroeps-
goederenvervoer, eerst voor binnenlands, later ook voor buiten
lands transport. Zij was in de zestiger jaren de enige vrouw in de
groep, waar veel vaktechnische zaken onderricht werden.
Vanwege transport door heel Nederland kwam bedrijf Slot in
1966 in aanraking met Ferry-trailers, (Norfolkline) vanuit
De oprichter Siebe Slot
met z'n knecht W. v. d.
Berg (links),1951.
37