de 2e drooglegging van de Wieringermeer keerde het bedrijf in 1946 terug in Middenmeer. Met een dumplegertruck en een vrachtwagen aangeschaft met gelden uit het Marshall-hulpplan werd de Wieringermeer weer bediend vanuit een loods aan de Havenkade te M'meer. Het transport van toen stond in het teken van de wederopbouw van de polder. In de jaren '50 kwam W. v.d. Berg als chauffeur in dienst bij Slot. Toen zaten er veelal nog 2 man op de vrachtwagen, omdat laden en lossen met de hand gebeurde. Ontzettend veel sjouwwerk is er in die jaren verzet. Dankzij een sterk gestel heeft grootvader Slot, voorzover zoon Jan weet, daar geen fysieke klachten aan overgehou den. Hoe het verder groeide. De vrachtwagens werd groter en al spoedig werkte zoon Jan mee in het bedrijf. De oudste zoon, Gerrit, die als monteur had gewerkt bij garage Klare was inmiddels met enkele collega's naar Zuid-Afrika geëmigreerd, alwaar hij werkzaam bleef in de auto branche. In 1964, na het overlijden van Siebe Slot, nam Jan het bedrijf aan de Havenkade over. Daarin werd hij vakkundig bijgestaan door zijn echtgenote Rina, die tot dan toe op kantoor zat bij de toenmalige grasdrogerij aan de Industrieweg, (later Scheepswerf Glastra). Zij behaalde de nodige vakdiploma's voor het beroeps- goederenvervoer, eerst voor binnenlands, later ook voor buiten lands transport. Zij was in de zestiger jaren de enige vrouw in de groep, waar veel vaktechnische zaken onderricht werden. Vanwege transport door heel Nederland kwam bedrijf Slot in 1966 in aanraking met Ferry-trailers, (Norfolkline) vanuit De oprichter Siebe Slot met z'n knecht W. v. d. Berg (links),1951. 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2002 | | pagina 39