Rond 1350 zocht de bevolking de inkomsten buiten de landbouw.
Door stormvloeden en door maaivelddaling, ten gevolge van oxydatie
van het veen, was veel bouwgrond verloren gegaan.
Men ging handel drijven. Men haalde hout uit Noorwegen voor de
scheepstimmerwerven; uit Duitsland haalde men bier; uit Spanje kwam
het zout.
Het vervoer ging per schip. Sinds de tijd van Karei de Grote heeft
Holland al verbindingen met andere landen gehad.
In de 17e eeuw worden o.a. de Beemster, de Purmer en de Schermer
drooggemaakt.
In de loop der tijd komen er meer wegen, die pas rond 1860 verhard
werden, met schelpen en puin.
Tegenwoordig verwijzen plaatsnamen en straatnamen nog naar hun
oorsprong. Zoals: Hoorn - hoek in het landschap
Spanbroek - laagland
Hoogwoud - bos
Wijzend - grenssloot tussen twee bannen.
Na de pauze kwam de kanalisatie van Noord Holland aan bod.
Noord Holland is heel lang ondergeschikt geweest aan Amsterdam, in
de 17e eeuw "het centrum van de wereld".
Om Amsterdam te bereiken moest men over de Zuiderzee varen. Daar
ondervond men steeds meer last van zandbanken en Pampus.
Bij de rede van Texel werd gebruik gemaakt van lichterschepen van
Wieringen en bij Marken van zeekamelen. Die lichtten de schepen over
de ondiepten heen.
Men kwam met het plan om het Groot Noordhollands kanaal te graven.
Konig Willem de Eerste verleende goedkeuring.
Het plan diende veel belangen. Ten eerste het handelsbelang voor
Amsterdam en het marinebelang van de stad den Helder. Deze stad
kreeg wel een laad- en losverbod om de Amsterdamse handel niet te
schaden.
Het kanaal, dat grotendeels met de hand werd gegraven, was gereed in
1824. Het tracee volgde oude waterlopen, zoals de Rekere bij
Schoorldam, (veel bochten) en het volgde de boezemkanalen van de
Beemster en de Purmer.In de Zijpe werd de Noordelijke Egalementsloot
hiervoor gebruikt.
Het kanaal beantwoordde aan zijn doel, totdat de zeilvaart werd
verdrongen door de stoomvaart. De boten werden groter en hadden
meer diepgang. Het kanaal was te klein.
Nieuwe plannen werden ontwikkeld, een nieuwe weg naar zee werd
gevonden: van Amsterdam naar IJmuiden. Dit kanaal kwam klaar in
1875. Dit was een veel kortere weg naar zee: 18 km in plaats van het
lange Noord Hollands kanaal van 80 kilometer.
366