Rond 1350 zocht de bevolking de inkomsten buiten de landbouw. Door stormvloeden en door maaivelddaling, ten gevolge van oxydatie van het veen, was veel bouwgrond verloren gegaan. Men ging handel drijven. Men haalde hout uit Noorwegen voor de scheepstimmerwerven; uit Duitsland haalde men bier; uit Spanje kwam het zout. Het vervoer ging per schip. Sinds de tijd van Karei de Grote heeft Holland al verbindingen met andere landen gehad. In de 17e eeuw worden o.a. de Beemster, de Purmer en de Schermer drooggemaakt. In de loop der tijd komen er meer wegen, die pas rond 1860 verhard werden, met schelpen en puin. Tegenwoordig verwijzen plaatsnamen en straatnamen nog naar hun oorsprong. Zoals: Hoorn - hoek in het landschap Spanbroek - laagland Hoogwoud - bos Wijzend - grenssloot tussen twee bannen. Na de pauze kwam de kanalisatie van Noord Holland aan bod. Noord Holland is heel lang ondergeschikt geweest aan Amsterdam, in de 17e eeuw "het centrum van de wereld". Om Amsterdam te bereiken moest men over de Zuiderzee varen. Daar ondervond men steeds meer last van zandbanken en Pampus. Bij de rede van Texel werd gebruik gemaakt van lichterschepen van Wieringen en bij Marken van zeekamelen. Die lichtten de schepen over de ondiepten heen. Men kwam met het plan om het Groot Noordhollands kanaal te graven. Konig Willem de Eerste verleende goedkeuring. Het plan diende veel belangen. Ten eerste het handelsbelang voor Amsterdam en het marinebelang van de stad den Helder. Deze stad kreeg wel een laad- en losverbod om de Amsterdamse handel niet te schaden. Het kanaal, dat grotendeels met de hand werd gegraven, was gereed in 1824. Het tracee volgde oude waterlopen, zoals de Rekere bij Schoorldam, (veel bochten) en het volgde de boezemkanalen van de Beemster en de Purmer.In de Zijpe werd de Noordelijke Egalementsloot hiervoor gebruikt. Het kanaal beantwoordde aan zijn doel, totdat de zeilvaart werd verdrongen door de stoomvaart. De boten werden groter en hadden meer diepgang. Het kanaal was te klein. Nieuwe plannen werden ontwikkeld, een nieuwe weg naar zee werd gevonden: van Amsterdam naar IJmuiden. Dit kanaal kwam klaar in 1875. Dit was een veel kortere weg naar zee: 18 km in plaats van het lange Noord Hollands kanaal van 80 kilometer. 366

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 1998 | | pagina 6