7
377
gan met schrijven want dat vond ik lastig. Dan rekenen en dan
lezen. Ik vond lezen het mooiste. Als je dan je andere werk
afhad, kan je net zo ver kamen met je leesboek als je tijd
had. Tussendoor moest je bij de juffrouw komen om je werk te
laten zien en om hardop te lezen. Ik vond het prach—tig als
ik het hardop lezen van de hogere klassen soms kon volgen.
Meteen de eerste morgen kwam de onderwijs-inspecteur al kij
ken. In de loop van de eerste maanden kwam er dikwijls bezoek
van hoge heren. Alleen heren waren 'hoog' in die tijd. De mi
nister van Waterstaat was de hoogste baas van de polder. Hij
bracht versnaperingen mee. Dat was iets bijzonders in die
tijd. Eens is het hele kabinet tegelijk op bezoek geweest, op
één minister na. Onze landsregering kwam eens kijken wat er
in de Wieringermeerpo1der gebeurde. Daar gebeurde veel, zeker
in die jaren van crisis en armoe. Onze polder was een ideaal
beeld voor de maatschappij van 1931.
Het sinterklaasfeest van 1931 was heel bijzonder. Onze juf
frouw had de pastoor om raad gevraagd. Ze wist dat hij goede
relaties had met een klooster dat bereid was iets aardigs te
doen. Dat klooster kwam royaal over debrug. Ook de hervormde
dominee wist wel wat bij elkaar te krijgen. Het resultaat was
een bijzonder rijk sinterklaasfeest. Ook mijn broertjes en
zusjes, die nog niet op school warenkregen een royaal deel.
Na de winter kwamen er bijna dagelijks nieuwe kinderen op
school. Het werd erg vol in het "schoollokaal". Juffrouw Den
Ouden kwam er bij. Maar, vol is vol, ook toen al. Toen er nóg
meer kinderen kwamen, moesten die wachten op de opening van
de echte school. Aan de Kerkstraat werd daarvoor een mooi,
nieuw gebouw gebouwd. Dat werd in gebruik genomen in augustus
1932.
En de kinderen op school? Dat was het meest spannende. Op de
eerste ochtend stonden we allemaal wat onwennig te kijken tot
de deur zou opengaan. Broertjes en zusjes bleven nog wat bij
elkaar en verder had niemand kennisgemaakt met andere kinde
ren. Er waren drie zusjes Vos, die helemaal van Sluis III
kwamen. Ik weet niet hoe ze dat deden. Vermoedelijk op da
fiets. Tussen Sluis I en Sluis III lag ook zo'n slakkenzand-
padIk keek eens naar de jongetjes die ongeveer even groot,
of even klein, waren als ik. Er waren er twee: Wobbe Zuidema
en Bar van Laar. Wobbe bleef bij zijn grote broer Tonjes. Bo
vendien kon ik hem niet verstaanEr bleek verschil te zijn
tussen Drents en Zeeuws. Met Bar ging het beter: hij sprak
Nederlands en kwam aan dezelfde tafel zitten in schoolZo
vond je je weg.
Kort na ons kwamen de twee kinderen Van der Rijdt op school.
Friezen. Jan, van mijn leeftijd, en zijn oudere zus Martha.
Zij woonden op de baggermolen van hun ouders. Hun vader bag-