gunstig werden, heeft het er nog om gespannen of de keüeemdam het zou houden, maar gelukkig hield de dam het. Het benodigde rijshout (bossen wilgenhout) voor de verdediging van de keileemdammen was al aangevoerd. Ook de benodigde stortsteen voor de bestorting van het rijsbeslag en de kraag stukken werd, voor zover dat niet aan het bestaande werk kon worden ontleend, aangevoerd van de opslagplaats van ZZW bij Urk en voor een klein gedeelte van de Rijksopslag bij de Wiliemssluïzen te Amsterdam. De keüeemdam aan de polderzijde werd niet met kraagstukken bekleed voor de verdediging, er werd rijsbeslag gelegd dat is een vlijlaag van bossen wilgetakken, dik 13 cm) op de waterlijn, zo'n 6.700 m2, door de rijswerkers. Dat werd met 2.000 ton stortsteen bestort als verdediging. En naar mate het water zakte, dieper aangelegd aangelegd. Er werd ook een grote hoeveelheid zandzakken gereed gehouden om de eventuele afslag van het binnenbeloop van de dijk te beperken. Niet alleen ter plaatse van de nieuwe dijk, maar aan de gehele Wieringer meer dijk. Want tengevolge van een krachtige westen wind vond er toch grondverlies plaats. Om dit te beperken werden zandzakken aangebracht in opdracht van het Heemraadschap door aannemer Daalder uil Alkmaar. Gelukkig nam door de geleidelijke daling van het water dit grondverlies steeds meer af. Uiteindelijk zijn rond de 95.000 stuks zandzakken verwerkt. Nadat de keüeemdam aan de IJsselmeerzijdo, die aan de voet 30.80 m breed moest was, bovenwater was gebracht door de twee kranen had een hoogte van 3.75 m. tot N.A.P 2.00 m. Er werd hiervoor dan 50.000 m3 keïleem gebruikt, en volgens de overeenkomst op de waterlijn werd hier wel een verdediging van kraagstukken dikke matten van gevlochten wilgenhout dik 75 cm) aangebracht, zo'n 11.400 m2, door de rijswerkers. Deze kraagstukken, zijn geheel met de hand gemaakt. Ze werden op een andere plaats aan de dijk gemaakt, en dan door een sleepboot op hun plaats ter verdediging bij de keüeemdam gebracht. Daarna werden deze kraagstukken met 2.300 ton stortsteen verzwaard waardoor ze zonken en dan werd de mat nog nabestort met 5.700 ton steen als golfbreker. in de overeenkomst voor de aanleg van de nieuwe dijk, stond geschreven (artikel 6): "...Vanwege de directie voor het werk beschikbaar gesteld materieel en materialen als auto's, motorfietsen, fietsen fietsbanden, staten kruiwagens e.d. inbegrepen de eventueel uit leger- of van overheidswege geblokkeerde particuliere voorraden afkomstige materialen benevens voor het werk aangevoerde schoeisel en textielartikelen blijven, ook al zijn deze door of vanwege de N. V. op het werk aangevoerd en betaald, Rijkseigendom". ZZW moest een man speciaal aanwijzen om de overalls en laarzen, die door de arbeiders prompt werden meegenomen, weer terug te halen. Deze taak heeft de man, naar verluidde, heel wat hoofdbrekens bezorgd. Terwijl men de beide keileemdammen op hoogte bracht en afwerkte, werd er 49.000 m3 zand door een perszuiger tussen die beide dammen geperst. Dijkwerkers zorgden voor een goede verdeling van het zand. De vorm van de dijk is dan al goed zichtbaar. Het dijkprofiel moet dan worden bekleed met keileem, klei, en afgewerkt worden met basalt en klinkers. De binnenzijde en de bovenkant van de dijk wordt met gras ingezaaid. De basalt en de klinkers zullen later worden aangebracht, daar deze niet op tijd geleverd kunnen worden. Beiden zullen daarom buiten overeenkomst ZW 1264 gaan vallen. Terwijl aannemer Van der Hoeven met zijn mensen nog werkten aan het dichten van de dijk werden de voorbereidingen al getroffen voor het droogmaken van de polder. 11 341

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 1998 | | pagina 16