ten goede, maar heeft tot gevolg dat de bovenkant nazakt en later
weder opgehoogd moet worden. In verband hiermede moest, zoo
lang met één kraan gewerkt werd, deze nu en dan teruggelegd
worden om don gezakten keileemdam weder op te hoogen. Nadat
twee kranen in gebruik zijn genomen werken deze echter regelmatig
achter elkaar aan. Daarbij wordt de voorste kraan, in verband met
cle sterkte en de richting der door de opening gaande getijstroornen,
telkens wat heen en weer gehaaldbij eb en zwakkere stroomen
wordt het verst vooruitgewerkjj terwijl tijdens den sterksten vloed
do kraan eenigszins teruggelegd wordt, naast het reeds ongeveer
tot den waterspiegel opgewerkte deel van den dam.
Op den steiger langs de noordzijde van den in aanleg zijnden
dijk, nabij de westelijke diepe geul van het Amsteldiep, zijn twee
vaste stoomkranen mot grijpers van 1 MA inhoud opgesteld, die op
overeenkomstige wijze als hierboven voor de drijvende kranen is
aangegeven keileem uit elevatorbakken ophalen en deze storten in
kipkarren, welke op den steiger gereden worden.
Op den steiger langs het nieuwe afwateringskanaal hij Van Ewijeks-
sluis is een dergelijke vaste stoomkraan met grijper van 1 MA
inhoud opgesteld, terwijl langs dat kanaal nog een tweede, lagere,
steiger is gemaakt voor het met de hand lossen van keileem
uit zolderschuiten in kipwagens. De geladen kipwagens worden van
af do drie steigers met behulp van motorlocomotieven of van paarden
over een werkspoor, dat op den bovenkant van den keileemdam op
het wad is gelegd en op de situatietekening (bi. 2) is aangegeven,
naar dien dam gereden en gelost om dezen verder op te werken.
Aangezien cle dam op het wad wordt aangelegd op een ondergrond,
waarin blijkens het geologisch lengteprofiel, dat was gevoegd bij
het Maandbericht van Juni 19-20 en bij het op de teckening bi, 2
voorkomende lengteprofiel van het, werk nog eens is weergegeven,
verschillende slappe lagen voorkomen, treden hier telkens ver
zakkingen op, waarbij het werkspoor dan mede zakt en uiteraard
herhaaldelijk storingen in hot regelmatige bedrijf optreden.
Waar de diepte langs cle noordzijde van den in aanleg zijneten
dijk voldoende is, wordt aldaar ook nog keileem op zolderschuiten
aangevoerd, die met behulp van kruiwagens gelost en in den dam
gebracht wordt.
De beide keileem molens leveren in den regel tusschen 15 000
en 25 000 MA keileem per week, waarvan tot dusver omstreeks
twee derden met de onderlossers werd gestort en cle rest grootcn-
deels met cle kranen, hetzij rechtstreeks of verder per spoor, in
den keileemdam verwerkt wordt, terwijl een klein gedeelte met de
hand vanaf zolderschuiten wordt verwerkt.
Zooals uit de situatieteekening (bi2) te zien is, wordt het
voor de werken benoodigde zand in het Amsteldiep bezuiden den
Stoomkraan met grijper voor liet opstopten van keileem.
-270-