ten goede, maar heeft tot gevolg dat de bovenkant nazakt en later weder opgehoogd moet worden. In verband hiermede moest, zoo lang met één kraan gewerkt werd, deze nu en dan teruggelegd worden om don gezakten keileemdam weder op te hoogen. Nadat twee kranen in gebruik zijn genomen werken deze echter regelmatig achter elkaar aan. Daarbij wordt de voorste kraan, in verband met cle sterkte en de richting der door de opening gaande getijstroornen, telkens wat heen en weer gehaaldbij eb en zwakkere stroomen wordt het verst vooruitgewerkjj terwijl tijdens den sterksten vloed do kraan eenigszins teruggelegd wordt, naast het reeds ongeveer tot den waterspiegel opgewerkte deel van den dam. Op den steiger langs de noordzijde van den in aanleg zijnden dijk, nabij de westelijke diepe geul van het Amsteldiep, zijn twee vaste stoomkranen mot grijpers van 1 MA inhoud opgesteld, die op overeenkomstige wijze als hierboven voor de drijvende kranen is aangegeven keileem uit elevatorbakken ophalen en deze storten in kipkarren, welke op den steiger gereden worden. Op den steiger langs het nieuwe afwateringskanaal hij Van Ewijeks- sluis is een dergelijke vaste stoomkraan met grijper van 1 MA inhoud opgesteld, terwijl langs dat kanaal nog een tweede, lagere, steiger is gemaakt voor het met de hand lossen van keileem uit zolderschuiten in kipwagens. De geladen kipwagens worden van af do drie steigers met behulp van motorlocomotieven of van paarden over een werkspoor, dat op den bovenkant van den keileemdam op het wad is gelegd en op de situatietekening (bi. 2) is aangegeven, naar dien dam gereden en gelost om dezen verder op te werken. Aangezien cle dam op het wad wordt aangelegd op een ondergrond, waarin blijkens het geologisch lengteprofiel, dat was gevoegd bij het Maandbericht van Juni 19-20 en bij het op de teckening bi, 2 voorkomende lengteprofiel van het, werk nog eens is weergegeven, verschillende slappe lagen voorkomen, treden hier telkens ver zakkingen op, waarbij het werkspoor dan mede zakt en uiteraard herhaaldelijk storingen in hot regelmatige bedrijf optreden. Waar de diepte langs cle noordzijde van den in aanleg zijneten dijk voldoende is, wordt aldaar ook nog keileem op zolderschuiten aangevoerd, die met behulp van kruiwagens gelost en in den dam gebracht wordt. De beide keileem molens leveren in den regel tusschen 15 000 en 25 000 MA keileem per week, waarvan tot dusver omstreeks twee derden met de onderlossers werd gestort en cle rest grootcn- deels met cle kranen, hetzij rechtstreeks of verder per spoor, in den keileemdam verwerkt wordt, terwijl een klein gedeelte met de hand vanaf zolderschuiten wordt verwerkt. Zooals uit de situatieteekening (bi2) te zien is, wordt het voor de werken benoodigde zand in het Amsteldiep bezuiden den Stoomkraan met grijper voor liet opstopten van keileem. -270-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 1997 | | pagina 12