NADERE MEDEDEELINGEN OMTRENT DE UITVOERING
DER AFSLUITING VAN HET AMSTELDIEP.
Teneinde eenig inzicht te geven in de wijze van uitvoering dei-
afsluiting van het Amsteldiep is op de bij dit Bericht gevoegde
situatieteekening (bl. 2) de ligging aangegeven van de voornaamste
werktuigen welke voor dit werk in dienst zijn gesteld.
De voornaamste materialen welke tot dusver verwerkt werden
zijn keileem en zand.
De keileem wordt gebaggerd langs de oostzijde van het Amsteldiep,
benoorden den afsluitdijk, met behulp van twee baggermolens
met een emmerinhoud van 600 L., en wordt dan geladen in
onderlossers en elevatorbakken of op zolderschuiten.
Op de bijgevoegde foto is de baggermolen Laboremus te zien,
bezig met het baggeren van keileem; vóór den molen ligt ge
laden een der onderlossers, welke van wege den dienst dei-
Zuiderzeewerken speciaal voor het storten van keileem gebouwd
zijn (zie het Maandbericht N°. 2 van 1921). Deze bakken worden,
zooals op de foto te zien is', door de molen geheel afgeladen, en
storten, dank zij de steile wanden van de beun en het ontbreken
van weerstandbiedende uitbouwen of kettingen in de opening zeer
snel, zoodat de keileem daarmede in groote hoeveelheden nauw
keurig ter bestemder plaatse gebracht kan worden. Achter den
molen ligt een elevatorbak, die tijdens de opneming gevuld werd.
In de emmers van den molen, maar vooral in den onderlosser, zijn
de groote bonken te zien waarin de zeer stijve keileem opge
baggerd wordt.
Met de in de onderlossers gebaggerde keileem wordt het beneden
deel van den keileemdam in het eigenlijke Amsteldiep opgestort,
als regel ongeveer tot de hoogte van 1.M. N. A. P.
De in de elevatorbakken opgebaggerde keileem wordt vervoerd,
hetzij naar een der twee groote drijvende kranen met grijpers,
gelegen ten noorden van den dijk in het eigenlijke Amsteldiep,
hetzij naar een der twee steigers, waarop kranen zijn opgesteld
voor het lossen van de keileem, van welke steigers de eene ge
bouwd is benoorden den in aanleg zijnden dijk aan de westzijde
van het Amsteldiep en de andere aan het zuidelijk einde van het
nieuwe afwateringskanaal nabij Van Ewijckssluis.
De groote drijvende kranen lossen met behulp van grijpers van
resp. 2.en 2!/3 M:i. inhoud de keileem uit de elevatorbakken in
den keileemdam. Een van die kranen wordt daartoe langs den,
onderwater tot ongeveer 1.M. N. A. P. opgestorten, keileem
dam gelegd en werkt deze dan op tot boven water. De foto geeft
een beeld van een der kranen met den grijper, welke geopend
boven den keileemaam hangt en daarop juist zijn inhoud heeft
uitgestort. In de verte is op deze foto een ledige onderlosser te
zien, welke weggesleept wordt, en vervangen moet worden door
een geladen onderlosser die langs de buitenzijde van de kraan
ponton vastgemeerd wordt. Zoodra dit geschied is wordt de kraan
gedraaid en de grijper in geopenden stand in den met keileem
gevulden bak neergelaten. Bij het daarna volgende ophalen van
den grijper sluit deze zich van zelf, waarbij hij zich vult met
keileem. Tijdens het ophalen draait de kraan reeds weder en brengt
zij den grijper boven den in aanleg zijnden dam, waarna deze
geopend wordt en een hoeveelheid van 2 a 2x/„ M3. keileem tegelijk
op den dam wordt uitgestort. De kranen hebben een vlucht van
17.50 M en kunnen het hart van den grijper 11 M. buiten boord
brengen. De kraan zelf kan in de lengterichting over de ponton
heen en weer rijden, waardoor het te veelvuldig verhalen van de
ponton ontgaan wordt. Wanneer een kraan regelmatig in bedrijf is
kan zij ongeveer elke minuut één grijper op den dam lossen. Eén
kraan verzet daardoor per week 5 a 6000 M3. keileem, terwijl het
grootste verzet per dag ongeveer 1700 M3. bedroeg.
De kranen storten den keileemdam vrij steil op, waardoor deze
daarna geleidelijk uitzakt, tot de natuurlijke helling van ongeveer
4 op 1 bereikt is. Dit uitzakken komt de dichtheid van den dam