11 mei 1946 Bij het Rooms Katholiek Kerkbestuur van de parochie Wieringermeer is bericht ontvangen dat de beide klokken van de kerken te Slootdorp en Middenmeer aan de smeltovens van de Duitsers zijn ontkomen. De kerkklok welke bestemd was voor de in 1940 te Wieringerwerf klaar gekomen kerk, was destijds reeds ondergedoken en heeft terstond na de bevrijding ergens in het Zuidhollandse weideland de vrijheid ingeluid. 15 mei 1946 Ingebruikneming nieuwe kerk. Het was zondag j.1. een heuglijke dag voor de Nederlandse Hervormde Gemeente van de Wieringermeer. Het door de Zwitsersche Kerk beschikbaar gestelde kerkgebouw werd in gebruik genomen. Het keurig afgewerkte gebouwtje maakte zowel van buiten als van binnen een degelijke indruk. De ramen kunnen door luiken afgesloten worden, terwijl het torentje niet ontbreekt. Het interieur is geleverd met banken, preekstoel en kachel, terwijl thans ook een orgel aanwezig is. 18 mei 1946 De smederij van de heer Hoekenga te Middenmeer is weer in gebruik gesteld. Teneinde een ophoping van werkzaamheden te voorkomen, worden de pachters verzocht zich bij het inbrengen van reparatiewerkzaamheden aan het volgende schema te houden: vanaf 20 mei a.s bewoners Alkmaarscheweg, vanaf 27 mei Ouderlanderweg, vanaf 3 juni Nieuw Almersdorperweg. Het verdere verloop zal nader bekend worden gemaakt. 25 mei 1946 Donderdagavond hield Ds. H. van Twillert, Gereformeerd predikant te Wieringerwerf en beroepen dienaar des Woords te Wildervank, in het Zwitsersche noodkerkje te Wieringerwerf zijn afscheidspredikatie Met het naderen van de zomer stijgt het brandgevaar. Tot op dit moment, dat ook op dit gebied de bezetter belangstelling aan de dag ging leggen, bezat de gemeente een behoorlijk geoutilleerde brandweer, die kon beschikken over een fraaie brandweerauto en twee losse motorspuiten. De eerste was gestationeerd te Wieringerwerf terwijl van de beide andere er een was ondergebracht te Middenmeer en de andere te Slootdorp. Waar bleef het materiaal? De brandweerauto werd slachtoffer van de organisatie-woede van de Duitsers. De beide spuiten bleven nog intact tot aan de onderwaterzetting. De pogingen van de heer Jac. Kingma om de spuit van Middenmeer nog te redden mochten helaas niet slagen. Halverwege de tocht naar het oude land moest de spuit, door het weigeren van de voorttrekkende auto in de steek worden gelaten. De spuit van Slootdorp heeft de watervloed meegemaakt en is ernstig beschadigd. Hoe lost men dit op? Vanzelfsprekend kon de Wieringermeer niet zonder brandweer blijven zitten en hier was het gemeentebestuur voldoende van overtuigd. Een andere vraag was echter, waar het hoogst nodige materiaal vandaan te halen. Naar wij thans vernemen heeft het gemeentebestuur enige tijd terug de beschikking gekregen over een brandspuit uit Engeland, zoals deze in Londen in gebruik waren. Het vervoer hiervan kan geschieden door een zogenaamde 'bellwagen', eveneens voor dit doel gebruikt in Londen, waarin het brandweerpersoneel tevens vervoerd kan worden. De brandspuit uit Middenmeer is inmiddels weer gereviseerd en wacht nog op een kleinigheid. Het grootste probleem vormt echter het slangenmateriaal, dat tot dusver nog niet in voldoende mate aanwezig is. Wat te doen als er brand komt? 191

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 1996 | | pagina 17