pag. 53
MIDDChMtEQ.
Xria&L
v/iroinqtofACCCPoloro
VtQktlAQin^
qtT.O'.iwo w
Totvoeoi <qr DtDouvmq tz?
WlCQiriqtQKtCOOiQtCHT.
Wieringermeer-Middenmeer
de Wieringermeer opgedane ervaring. De grootere
zaken n.1. garage's, bakkerijen, smidsen, timmer
werkplaatsen, enz. vragen gelegenheid om met
Zware auto's op hun terrein te rijden; dit is nu
aan de voorzijde ongewenscht, om practische en
esthetische redenen; toegang aan de achterzijde
is veel beter; maar een breede, verharde binnen
straat is vrij kostbaar; de beste oplossing bleek,
om daar, waar de terreinen voor winkels c.a.
worden uitgegeven, een ondiep-half-bouwblok te
ontwerpen. Dit is hier dan ook geschied.
Ook het gewijzigde, thans gedeeltelijk uitge
voerde, plan Middenmeer draagt sporen, dat ook
daar tijdens de uitvoering een verandering is aange
bracht, die met deze wenschelijkheid rekening houdt.
Deze veranderingen zijn alleen mogelijk, omdat
hier niet de gebruikelijke, stroeve procedure
behoeft te worden gevolgd, zooals bij de gewone
uitbreidingsplannen wordt vereischt. Dat is een
groot voordeel, want die stroefheid is tegen de
natuur van elke kunst inde kunst is iets spontaans
en evenals b.v. bij de gemechaniseerde en genorma-
lizeerde bouwwijze noodzakelijk belangrijke
schoonheidswaarden ten offer vallen, zoo kunnen
ook bij een lang vooraf opgemaakt en onwrikbaar
vastgelegd stadsplan allerlei factoren van nut en
schoonheid niet tot hun volle recht komen. Er
moet een zekere orde en een zeker evenwicht zijn
tusschen wat vooraf principieel wordt beraamd
en wat naar den loop der omstandigheden vrij
wordt toegevoegd of herzien. De Woningwet schiet
hierin ongetwijfeld te kort. Maar ook in de andere
richting kan te ver gegaan worden; bij de Wieringer-
meer-plannen is er eer het gevaar van te veel
improvisatie, waardoor de groote lijn van het
geheel wel eens wordt bedreigd.