pag. 53 MIDDChMtEQ. Xria&L v/iroinqtofACCCPoloro VtQktlAQin^ qtT.O'.iwo w Totvoeoi <qr DtDouvmq tz? WlCQiriqtQKtCOOiQtCHT. Wieringermeer-Middenmeer de Wieringermeer opgedane ervaring. De grootere zaken n.1. garage's, bakkerijen, smidsen, timmer werkplaatsen, enz. vragen gelegenheid om met Zware auto's op hun terrein te rijden; dit is nu aan de voorzijde ongewenscht, om practische en esthetische redenen; toegang aan de achterzijde is veel beter; maar een breede, verharde binnen straat is vrij kostbaar; de beste oplossing bleek, om daar, waar de terreinen voor winkels c.a. worden uitgegeven, een ondiep-half-bouwblok te ontwerpen. Dit is hier dan ook geschied. Ook het gewijzigde, thans gedeeltelijk uitge voerde, plan Middenmeer draagt sporen, dat ook daar tijdens de uitvoering een verandering is aange bracht, die met deze wenschelijkheid rekening houdt. Deze veranderingen zijn alleen mogelijk, omdat hier niet de gebruikelijke, stroeve procedure behoeft te worden gevolgd, zooals bij de gewone uitbreidingsplannen wordt vereischt. Dat is een groot voordeel, want die stroefheid is tegen de natuur van elke kunst inde kunst is iets spontaans en evenals b.v. bij de gemechaniseerde en genorma- lizeerde bouwwijze noodzakelijk belangrijke schoonheidswaarden ten offer vallen, zoo kunnen ook bij een lang vooraf opgemaakt en onwrikbaar vastgelegd stadsplan allerlei factoren van nut en schoonheid niet tot hun volle recht komen. Er moet een zekere orde en een zeker evenwicht zijn tusschen wat vooraf principieel wordt beraamd en wat naar den loop der omstandigheden vrij wordt toegevoegd of herzien. De Woningwet schiet hierin ongetwijfeld te kort. Maar ook in de andere richting kan te ver gegaan worden; bij de Wieringer- meer-plannen is er eer het gevaar van te veel improvisatie, waardoor de groote lijn van het geheel wel eens wordt bedreigd.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 1994 | | pagina 9