28 Vlak na de oorlog ging men over op gemotoriseerd vervoer en werd een oude Amerikaanse legerdumpwagen, een Ford gekocht, welke niet veel later vervangen werd door een Chevrolet. Deze Chevrolet reed op gas en als het vroor startte die niet. Dan werd de garage dat niet meer en wordt de grond nu geïnjecteerd. Ook vervoerden ze fijn zand voor de boeren, die dat ’s zomers op de deel in de stal gebruikten. De koeien stonden dan buiten en de boeren leefden en sliepen dan op de deel. In die tijd werd er ook veel op de Zaan gevaren om riet op te halen voor de bollenboeren, die dat gebruikten om winterdag de bollen af te dekken tegen de vorst. In die tijd had je natuurlijk niet de communicatie die we nu hebben, zoals de telefoon! Klaas en Jaap hadden in Zaandam een schuit met riet geladen en waren tegen de avond nog niet thuis. Piet was niet gerust en ging op zoek naar de twee. Bij het sluisje in de buurt van Akersloot waren ze echter al lang weg. Beurtschipper Klaas Kuiper, ook uit Limmen, beloofde de volgende dag naar hen uit te kijken. Uiteindelijk lag de schuit met de jerrycans onder het riet. Het bleek dat de brandstof was opgeraakt en dat ze de nacht hadden doorgebracht op een eilandje wat nu het starterseiland in het Alkmaardermeer is. In 1957 verhuisde de familie opnieuw, nu naar de Bogerdlaan en werd er naast het huis een garage (9 bij 6) gebouwd voor de vrachtwagen. Toen er een kraan op de vrachtwagen kwam moest de garage worden opgehoogd. Jan moest de opgehoogd. Bakker uit Heiloo heeft dat nog gemetseld. In 1959 werd de schuit verkocht en stopte Klaas, die de schipper was, maar ook een goed schaatser. Hij reed samen met Arie Krom enkele Elfstedentochten. Piet en Jaap gingen allebei door. 1966

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2017 | | pagina 29