Dat zag ik wel zitten. Ik kon komen voor een gesprek met de
sollicitatiecommissie en hier had ik weer het voordeel dat ik
katholiek was. Maar het was al met een half uur beklonken. Ik kon
gelijk een groot huis huren aan t Kieftenland van het kerkbestuur.
Zo ben ik in 1974 in Limmen terecht gekomen. Daar werd mij al vrij
gauw gezegd, dat mijn lee fw ijze eigenlijk niet kon. Het was zo van:
Theo, hardstikke leuk, maar je hebt nog steeds geen gezin. L ange
haren, sportieve auto, daar moest toch gauw verandering in komen.
Het werd tijd dat het huis gevuld werd. In 1980 heb ik een huis
gekocht op t P ageveld.
Hoe lang heb je voor de klas gestaan
"In totaal 42 jaar. Ik heb op de P ax Christi altijd met plezier gewerkt.
Je maakt altijd leuke dingen mee met kinderen. Zo kwam ik een keer
een klasje binnen bij vrij kleine kinderen. Ik houd altijd een
kringgesprek om mezelf ook voor te stellen. Na een tijdje begon de
les. Op het eind komt er een klein vingertje omhoog en dat jongetje
zegt: meester, mijn opa heet ook Theo, maar hij is allang dood De
laatste zes jaar ben ik weer gaan invallen op diverse scholen. Wat ik
zo leuk vind na zo n lange periode op school, is dat de jongens altijd
eerst meester Theo zeggen, totdat ze naar het middelbaar
onderwijs gaan, en dan is het hoi Theo en nu dat ze zelf weer
kinderen hebben, is het dag meester Theo Bij dat invallen was er
een kind uit de laagste groep en die had thuis gezegd: we hebben
een opa voor de klas, hij is minstens 84". Ni euwsgierig geworden,
kwam moeder zelf eens kijken. Goh, je ziet er goed uit voor 84", zei
ze."
Er Is veel veranderd In die 42 jaar, hoe kijk je daarnaar
Veranderingen zullen er altijd zijn, zo gaat dat. Er zijn veel andere
methodes gekomen. Nu wordt er veel meer op verschillende niveaus
gewerkt. Vroeger, als een kind niet mee kon komen, bleef het zitten.
Nu kan het zoveel mogelijk op eigen tempo werken. Bijvoorbeeld
met taal op niveau 5 en met rekenen op niveau 4. Zo wordt er
uitgehaald wat er in zit. Nu met die digiborden haal je de hele wereld
binnen. Je noemt maar een tre fwoord en je hebt zo de informatie.
De meest mooie werkstukken kunnen de kinderen maken. Allemaal
een eigen deel, dat is geweldig. Maar of ze zicht krijgen over het
gehee l? D aar heb ik wel mijn twijfels over. Veel systemen zijn goed,
59