24.00 uur 's nachts zaten ze met zijn allen aan de kip. mannetje of vijf auto's ophalen in Venlo, of Afs chaffenburg in de einde van een korte maar veelbewogen carrière en tot verdriet van zijn talrijke trouwe supporters verkocht hij zijn motoren aan Tony Kr oeze, zijn motorvriend. Terugkijkend op zijn motorverleden constateerde hij, dat hij het niemand zou aanraden om deze sport te gaan beoe fenen. Het prijzengeld is van dien aard, dat er geen droog brood mee te verdienen is. Sterker nog, er moet alleen maar geld bij in verband met onderdelen die stuk gaan en vervangen moeten worden. Financieel en moreel ga je er helemaal aan onderdoor en je wordt er ook nog een zenuwlijder van, zei hij. Het publiek verwacht sensatie en op een gegeven moment zat je als een halve artiest op de motor, de grenzen opzoekend en soms eroverheen gaand onder druk van datzelfde vaak uitzinnige publiek, soms 30.000 man sterk. Op 17 augustus 1963 werd er een lichtwed strij d gereden voor bijna 10.000 toeschouwers om de Gouden Helm. In het bijprogramma werden ook twee heats verreden voor veteranen, waarbij Tinus Metzelaar twee keer als eerste werd afgevlagd. Tinus was een bijzondere man. Zo sloot hj eens een weddenschap af met Toon Spuijbroek van café De L aatste Sprong in Uitgeest, dat als hij in Amsterdam zou winnen, de eigenaar het hele gezelschap zou trakteren op gebraden kip. Tinus won en bij terugkomst om Met zijn ervaringen opgedaan in de motorsport, begon Tinus in 1954 een handel in tw eedehands auto s. Hij had af en toe al eens een wagentje verkocht, maar nu werd het menens. Hij wilde een betrouwbare handelaar worden en specialiseerde zich in jonge auto s. In korte tijd kon men bij hem al een vrij goede keus maken. De voorraad auto s en vrachtauto s groeide gestaag en Tinus reisde dan ook stad en land af om bruikbare auto s op te kopen bij particulieren en autobedrijven die auto s van het niet eigen merk hadden ingeruild. Vaak vertoefde hij ook in het buitenland en was hij genoodzaakt om te overnachten. Meestal gingen zij met een buurt van Frankfurt, met zijn drieën op de achterbank. Hij hield van een goed ontbijt en een goede maaltijd onderweg. W egrestaurant de Molenhoek (nu van der Valk) in Mook was zijn favoriete stek. Hij verkocht in die tijd (wij spreken jaren zeventig) veel Hanomags en Opel B litz. De Opel B litz was een vrachtwagentje waar je toen geen vrachtwagenrijbewijs voor hoefde te hebben. Tot 3.500 kg was 42

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2013 | | pagina 43