hij niet meer aan. Hij werd keurig tweede en was....KAMPIOEN!
JAP fabriek op gaan
halen. Per heat waren
er ook prijzen te
het op de finish af. Het publiek sprong in de hoogte om maar niets
van dit adembenemende duel te missen. Tinus, plat op zijn JAP
motor hield wat er te houden was en wonmet een banddikte
verschil. De tegenstanders lagen een halve baan achter, zo hard
was het gegaan. Een oorverdovend applaus steeg op en de
supporters uit Limmen vielen elkaar in de armen en werden
helemaal gek. Maar er moest nog een heat gereden worden en
Tinus had aan een 2 plaats genoeg om kampioen te worden.
Kesselmans nam de leiding en Tinus lag 2e. D e omroeper zat te
zwammen dat Tinus toch wel kampioen zou worden, maar dat het
mooier was als hij alles won. Maar heel Limmen dacht: blijf maar
lekker zitten, Tinus. Tot grote schrik van heel Limmen ging Tinus
toch zo gemeen hard in de aanval, dat ze dachten: daar gaat het
kampioenschap. Maar gelukkig kwam Tinus tot bezinning en drong
Dick de Geus, zijn teamgenoot, werd heel knap derde. Tinus kreeg
de lauwerkrans om zijn nek en bedolven onder de bloemen maakte
hij met zijn Corrie de ereronde voor de uitzinnige toeschouwers.
De
eerste prijs was
een JAP motor,
beschikbaar gesteld
door de JAP
fabrieken en die is hij
zelf in Engeland bij de
verdienen en in 1949
waren dat onder
andere 25 spe ciale
Kennis sigaren van
Jaap Smit aan de Tinus in a ctie
Nieuwesloot in Alk maar, 500 sigaretten en een asbak, geldbedragen
tussen de fl. 10,00 en fl. 25,00, een jaarabonnement op Autosport,
een lederen damestas, 2 diners in Restaurant Hollands Glorie in
Amsterdam en voor de snelste tijd van de dag, 12 bussen de Ruyter
gestampte muisjes. Tinus reed meestal met nummer 6 of nummer
98. W aarom die nummers zijn voorkeur hadden is niet bekend.
40