hij niet meer aan. Hij werd keurig tweede en was....KAMPIOEN! JAP fabriek op gaan halen. Per heat waren er ook prijzen te het op de finish af. Het publiek sprong in de hoogte om maar niets van dit adembenemende duel te missen. Tinus, plat op zijn JAP motor hield wat er te houden was en wonmet een banddikte verschil. De tegenstanders lagen een halve baan achter, zo hard was het gegaan. Een oorverdovend applaus steeg op en de supporters uit Limmen vielen elkaar in de armen en werden helemaal gek. Maar er moest nog een heat gereden worden en Tinus had aan een 2 plaats genoeg om kampioen te worden. Kesselmans nam de leiding en Tinus lag 2e. D e omroeper zat te zwammen dat Tinus toch wel kampioen zou worden, maar dat het mooier was als hij alles won. Maar heel Limmen dacht: blijf maar lekker zitten, Tinus. Tot grote schrik van heel Limmen ging Tinus toch zo gemeen hard in de aanval, dat ze dachten: daar gaat het kampioenschap. Maar gelukkig kwam Tinus tot bezinning en drong Dick de Geus, zijn teamgenoot, werd heel knap derde. Tinus kreeg de lauwerkrans om zijn nek en bedolven onder de bloemen maakte hij met zijn Corrie de ereronde voor de uitzinnige toeschouwers. De eerste prijs was een JAP motor, beschikbaar gesteld door de JAP fabrieken en die is hij zelf in Engeland bij de verdienen en in 1949 waren dat onder andere 25 spe ciale Kennis sigaren van Jaap Smit aan de Tinus in a ctie Nieuwesloot in Alk maar, 500 sigaretten en een asbak, geldbedragen tussen de fl. 10,00 en fl. 25,00, een jaarabonnement op Autosport, een lederen damestas, 2 diners in Restaurant Hollands Glorie in Amsterdam en voor de snelste tijd van de dag, 12 bussen de Ruyter gestampte muisjes. Tinus reed meestal met nummer 6 of nummer 98. W aarom die nummers zijn voorkeur hadden is niet bekend. 40

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2013 | | pagina 41