TINUS METZELAAR 1925-1999
Limmen, waar nu in de "vissenkom" de fitness gevestigd is.
Tinus werd op 28 januari 1925 in Limmen geboren. Hij had zijn hart
verpand aan de motorsport en dat zat er al vroeg in. Als kleine
jongen toonde hij al een opmerkelijke belangstelling voor motoren
en alles wat daar mee samenhing. Na de lagere school ging hij aan
het werk bij het garagebedrijf van de familie Schilder. Hij leerde het
vak tot in de puntjes. Hij en zijn baas werden goede vrienden en de
liefde voor motoren werd alleen maar groter bij Tinus. Na de oorlog
begonnen zij samen een motorfietsbedrijf aan de Rijk s straatweg,
aan de noordelijke zijkant van Schilder waar zij voornamelijk
onderdelen voor de JAP motoren verkochten, met op het hoogtepunt
zeven personeelsleden. Binnen korte tijd had het bedrijf een
uitstekende naam in Noord-Holland opgebouwd, maar toen de
belangstelling voor de motoren bij het publiek enigszins begon terug
te lopen stapte hij over naar de auto s. De motorfietsen werden
verkocht en hij begon voor zichzelf aan de Rijk sstraatweg in
Intussen was Tinus een grote meneer geworden in de motorrace
wereld, met name in de speedway tak, zo eind jaren veertig, begin
jaren vijftig. De stadions zaten toen vol. Een berichtje in het P arool
meldde dat er maar liefst 30.000 mensen keken naar speedway
wedstrijden in het Oly mpisch stadion in Amsterdam. In Engeland
was speedway zelfs heel populair. In W embley waren 100.000
toeschouwers niet uniek en in Londen werd ook op vijf van de zeven
avonden per week gereden! Voor huidige begrippen ongekend veel.
Zijn carrière heeft relatief kort geduurd, van 1948 tot 1954.
Samen m et Dick de Geus verbouwde hij een oude Triumph
legermotor dusdanig, dat hij geschikt bleek voor speedway
wed strij den.
De races waar hij aan meedeed waren echter spectaculair. Tinus
was niet bang en een beetje lef had je ook wel nodig in die tak van
sport. Het gas er op houden was zijn devies en zo heeft hij vele
adembenemende gevechten met zijn medecoureurs uitgevochten.
Er werd overwegend op JAP 500cc 4 takt motoren gereden. De
motoren hadden geen versnellingen, geen remmen en geen
achtervering. De kunst was om flink gas te geven en de motoren
tegensturend dwars te leggen voor de bochten en dan door de
37