TINUS METZELAAR 1925-1999 Limmen, waar nu in de "vissenkom" de fitness gevestigd is. Tinus werd op 28 januari 1925 in Limmen geboren. Hij had zijn hart verpand aan de motorsport en dat zat er al vroeg in. Als kleine jongen toonde hij al een opmerkelijke belangstelling voor motoren en alles wat daar mee samenhing. Na de lagere school ging hij aan het werk bij het garagebedrijf van de familie Schilder. Hij leerde het vak tot in de puntjes. Hij en zijn baas werden goede vrienden en de liefde voor motoren werd alleen maar groter bij Tinus. Na de oorlog begonnen zij samen een motorfietsbedrijf aan de Rijk s straatweg, aan de noordelijke zijkant van Schilder waar zij voornamelijk onderdelen voor de JAP motoren verkochten, met op het hoogtepunt zeven personeelsleden. Binnen korte tijd had het bedrijf een uitstekende naam in Noord-Holland opgebouwd, maar toen de belangstelling voor de motoren bij het publiek enigszins begon terug te lopen stapte hij over naar de auto s. De motorfietsen werden verkocht en hij begon voor zichzelf aan de Rijk sstraatweg in Intussen was Tinus een grote meneer geworden in de motorrace wereld, met name in de speedway tak, zo eind jaren veertig, begin jaren vijftig. De stadions zaten toen vol. Een berichtje in het P arool meldde dat er maar liefst 30.000 mensen keken naar speedway wedstrijden in het Oly mpisch stadion in Amsterdam. In Engeland was speedway zelfs heel populair. In W embley waren 100.000 toeschouwers niet uniek en in Londen werd ook op vijf van de zeven avonden per week gereden! Voor huidige begrippen ongekend veel. Zijn carrière heeft relatief kort geduurd, van 1948 tot 1954. Samen m et Dick de Geus verbouwde hij een oude Triumph legermotor dusdanig, dat hij geschikt bleek voor speedway wed strij den. De races waar hij aan meedeed waren echter spectaculair. Tinus was niet bang en een beetje lef had je ook wel nodig in die tak van sport. Het gas er op houden was zijn devies en zo heeft hij vele adembenemende gevechten met zijn medecoureurs uitgevochten. Er werd overwegend op JAP 500cc 4 takt motoren gereden. De motoren hadden geen versnellingen, geen remmen en geen achtervering. De kunst was om flink gas te geven en de motoren tegensturend dwars te leggen voor de bochten en dan door de 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2013 | | pagina 38